Direkt efter min gastric sleeve-operation blev jag ordinerad att promenera 30 minuter varje dag. Det var väl där någonstans tankarna kring vardagsmotionen började. Jag hinner inte promenera varje dag numera, men jag försöker i alla fall få till en runda ett par gånger i veckan. Antingen i mitt närområde eller allra helst på stranden eller i en park om det går.

Jag har tidigare berättat om hur jag förändrat min träning efter min sleeve-operation. 37 kg senare är jag nästan träningsberoende, det var inget jag trodde skulle hända faktiskt! Men det är ju betydligt lättare att röra på sig nu för tiden och därför är det såklart roligare. 3-5 träningspass/vecka plus ett par promenader blir det numera, det är jag skitnöjd med.

Rörelsemönstret förändras

Utöver träningen är vardagsmotion något jag tänker på varje dag! En hel del har jag redan förändrat, det finns dock lite kvar som kan bli bättre:

  • Jag måste tyvärr köra bil till mitt arbete, jag förlorar för mycket tid annars. Vi har ingen egen personalparkering utan får parkera på ett ställe där det är 4 timmarsparkering med p-skiva. Det innebär att jag alltid måste gå ut på lunchen för att flytta bilen och ändra p-skivan. Det blir därmed en daglig liten lunchpromenad på ca 10 minuter. Bättre än inget alls tänker jag och dessutom får jag frisk luft och förhoppningsvis även lite solljus!
  • Jag tar aldrig hissen numera, istället traskar jag i trapporna och bryr mig inte om hur många trappsteg det blir. Ju fler desto bättre är min devis numera. Men i vissa köpcenter så finns det endast rulltrappor eller hiss! Då väljer jag rulltrapporna, men jag står inte still, utan går i dem som om de vore vanliga trappor.

  • Om jag ska ner till posten eller till affären och enbart handla något litet så försöker jag gå eller cykla istället för att ta bilen. De större veckoinköpen måste ju däremot självklart ske med bil.
  • Ett par gånger per vecka går jag till minneslunden där min älskade mamma vilar. Dit är det drygt 1 km. Förr tog jag bilen, numera går jag alltid.
  • Så här års kommer ju även trädgårdsarbetet in i bilden och det räknar jag helt klart in i min vardagsmotion.

  • En sak som jag måste bli bättre på är att stå upp när jag arbetar. Vi har ganska nyligen fått nya höj- och sänkbara skrivbord så möjligheten finns. Jag måste bara bli bättre på att komma ihåg att verkligen göra det.
  • Jag försöker få till minst 8000 steg per dag, gärna 10 000 eller mer om det går. Jag lyckas inte alltid så där finns helt klart förbättringspotential.

Hur fixar ni er vardagsmotion?

 

Sharing is caring!

9+

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg