Hej på er! Har ni det bra?
Vardag igen för mig, och jag måste erkänna att jag älskar det. Vardag. Har gjort det tidigare men inte så mycket som efter min Gastric Sleeve okt-17. Nu ÄLSKAR jag vardag för då mår min kropp och min mage allra bäst! Har själv ökat lite i vikt över julen men min man (som är normalviktig) säger så bra: Vad gör det? Det gör alla normalviktiga över julen för att vi äter lite mer och rör oss mindre. Några veckor med vanlig vardag gör att de försvinner av sig själv igen. Så varför skulle inte min kropp vara som andra normalviktiga kroppar?

Hur noga jag ändå är med mina rutiner så är det svårare på lediga dagar. Det blir något extra här och där, inte så proteinfokuserat. En fika för att någon kommer förbi. Rester som inte är så välplanerade. Nej tacka vet jag måndag – fredag! 🙂

Men nu är det igång

2019! Ser fram emot ett fint år. Svårt att toppa 2018 med all personlig utveckling men jag ska försöka!

Jag har fått flera förfrågningar via mitt instagramkonto (@livmedsleeve) för att få hjälp att komma ur fällor. Man har svårt att ta sig ur ett sockerberoende. Eller svårt att komma ur en viktplatå. Svårt att få rutinerna på plats igen efter att man börjat halka lite.

Ja fy vad svårt det är. För det första vill jag skrika till alla: ÖVERVIKTSKIRURGI är inte en diet, en kur eller en period. Det är FOR LIFE!

För mig är detta extra viktigt, för jag ville verkligen inte göra en ”resa” eller en kur/diet igen där jag stod inför operationen 2017, var så innerligt trött på att bli besviken på mig själv och inte klara det. Så denna gången var ingen ”gång” utan den första riktiga förändringen avseende vanor i mitt liv.

Tycker det är en bra inställning, så att det inte blir på måndag ska jag börja igen…. eller nu måste jag ta tag i mig själv.

Jag tänker inte idag, att nu är det vardag och jag ska nu ändra mina dåliga vanor från julledigheten. Jag tänker:

Idag är en vanlig dag och jag gör som jag numer alltid gör! Äter 6 ggr/dag, äter endast tills jag är mätt. Dricker 1,5-2 liter vatten per dag mellan måltiderna. Fokuserar på proteinet.

Men för er som har fallit in i gamla dumma vanor får ni mina tips här av mig:

Ändra en sak i taget och gör det till 100%

Tänk inte att nu ska tusen saker bli rätt, ska inte äta något dumt. Se över vanorna. Vilket är värst. Ändra den. Småäter du så ändrar du till att ställa alarmet på 3 timmar efter precis varje måltid. Var noga. Förbered mellanmål. Om någon vill fika kl 14 men det är egentligen dags för mellanmål kl 15; ta en slät kopp kaffe eller vatten och vänta att äta tills kl är 15.

Om du märker att du äter för mycket, ändra det. Men skippa alla andra saker så länge. Mät upp 150-200 g (eller vad nu som är lämpligt för din magsäck) och håll dig till det. Mät varje gång under lång tid (eller för alltid).

Tänk inte dumma tankar om dig själv

Se det inte som en besvikelse att du avvikit från vägen. Detta är inte en diet och saker händer. So what? Säg till dig själv att detta är för hela livet, ingen Quick-fix, så det gör absolut ingenting att det blev lite ”fel”.

Se till dina framsteg

Till min bästis som ibland blir besviken över att viktnedgången verkat stanna av (det har den inte!) brukar jag påminna: när senaste gick du ner 20kg på ett halvår utan att banta? Eller överhuvudtaget för den delen?
Jämför foto, se på dina viktresultat och klappa dig hårt på axeln. Du är grym! För en gångs skull; se bakåt lite och njut av dina framgångar!

Jämförelsebilder Louise minus 44kg

Blanda ut sockret

Jag har inga förbud i mitt liv (angående mat menar jag :-)) så jag äter alltid precis vad jag vill. Men har ändå vissa regler som jag försöker hålla för att magen och jag mår bäst av det. Jag äter inte socker på tom mage för då mår jag lite illa. Himla bra. Alltså vill jag inte det. Men jag förbjuder mig inte. Ser jag en oemotståndlig chokladbit så slinker den ner ibland. Men oftast så låter g bli. Mitt tips är att spara den till mellanmålet.

Mina mellanmål försöker jag hålla proteinrika för bara en kaka skulle jag inte må bra av. MEN… Jag kan t ex ta knäcke med ost eller keso och en kaka. Kakan eller chokladbiten tar jag på slutet av mellanmålet (dels för att ev så orkar jag den inte längre 🙂 eller så orkar jag den men magen mår bäst om lite protein har kommit ner först). Så blanda ut sockret. Och är sockret ert bekymmer, så ha detta som en absolut måste-regel. Då blir det inte massa extra kcalorier här och där och kanske kommer viktnedgången igång igen!

Börja med en ny sak

Är inte träningen igång som den ska? Börja på något!
Dricker du inte rekommenderad mängd vatten? Köp en ny flaska och börja ställ alarmet på 30 min efter sista tuggan på varje måltid, och drick en flaska då. Då kommer du upp i rekommenderad mängd, jag lovar!
Är du inte bra på protein? Googla bra proteinkällor och köp hem precis sådana. Tänk utifrån den när du planerar din måltid. T ex idag ska jag äta tonfisk till middag -vad ska jag ha till? Idag blir det kvarg eller ägg till mellanmål, vad ska jag toppa den med?

finncrisp med ägg och kaviar

Haha, jag tänker alltid i början av varje inlägg jag påbörjar: kommer inte på något att skriva… och så blir det nästan alltid så här långa inlägg.. Tröttnar ni? Gillar ni det. Vad önskar ni att jag kan ändra här i bloggen? Önskar mer feedback från er, det är ju till precis DIG jag skriver. Vad tycker du? Hit me!!

kram på er alla, ha en ljuvlig dag.

Snart helg igen ju 🙂
Louise

 

Sharing is caring!

5+

Kommentarer

Hej.
Jag undrar om du har tips på hur man kan ta baricol o movicol. För de är ju bra men vidriga i allmänhet.

Tack för dina tips och peppade inlägg. De gör gott😊

0

Ja Movicol är viiiiidrigt! Jag gör så här; jag tar dubbel dos varannan dag istället för en påse varje dag. Och så tar jag en motsvarighet som heter Lacrofarm (smakar mindre äckligt men är bara ett annat märke). Sedan blandar jag de två påsarna i ytterst lite vatten, kanske 1dl. Och när det löst sig så blandar jag det med 1 dl päronyoghurt. Haha, jag låter inte klok va? Men detta sätt är det enda sättet om jag ska få ner det!
Baricol äter jag deras vanliga sväljtabletter, och tar det med mitt kaffe. Funkar utmärkt. Bruset är jsg dock inte så förtjust i! Prova mina sätt och återkom gärna om det funkar för dig!
Kram på dig!
Louise

0

Tack det ska jag göra. Jag har försökt blanda brustabletterna i apelsinjouice. Fast det blev bara värre.
Jag mortlar tuggtabletterna o blandar dem med fil. Det går fortare att ta dem. Fast hua..
Provar ditt tips iveckan.😊

0

Du det värsta är jag jag har börjat acceptera att jag nog måste det… provat låta bli men det går inte.. hade lite bekymmer innan op men det blev värre nu efter. Tror det är för att jag äter så lite frukt och fiber jämfört med förr. Men jag har hittat en rutin som ändå fungerar utan att jag kräks 😆 så det är ok för mig!
Kram på dig!
Louise

0

Det här var första gången jag ramlade över din blogg…… Gillar det jag läser, du är bra 💕👍🏼

0

Åh vad kul! Välkommen! Och tack för att du tog dig tid att skriva, det blir jsg så glad för!
Kram på dig!
Louise

0

Precis upptäckt din blogg och jag älskar den! Precis vad jag behövde hitta nu i mitt ”nya liv” 🙂 Gjorde min GBP 10/1 i år, så jag trevar mig fortfarande fran lite grann 🙂 Tack för inspirationen du ger!

0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg