Först ut med lite styrketräningstips, info och övningar får bli min favorit muskelgrupp.

Vad du ALLTID ska tänka på som är det vanligaste felet, det är att du slänger med vikterna och / eller tar för tung vikt.

Det är bättre att ta lägre vikt och utför övningen rätt.

Axlar

Axelmuskeln kan delas in i tre delar:

  • Främre (anterior) – ursprung på nyckelbenet.
  • Mellersta (medial eller lateral) – ursprung på akromion, skulderbladets utskott som utgör ”taket” på axelleden.
  • Bakre delen (posterior) – ursprung på skulderkammen.
  • Dessa delar strålar sedan samman till en sena som fäster en bit ned på utsidan av överarmsbenet.

Tre övningar räcker gott för en ganska komplett axelträning, jag kör 7 per pass.

  1. Välj en övning där du för överarmen framåt
  2. en där du för den utåt
  3. och en där du för den bakåt

(6 mån träning,viktnedgång, här ser ni baksida axel)

Här kommer lite olika övningar för de tre delarna av axeln, det tar i nuläget för lång tid för mig att filma när just jag gör alla dessa och sedan redigera, ut på youtube och sedan länka.

Framsida axel:

Mellersta delen av axeln:

Baksida axel:

Undrar ni något så bara fråga.

Här ser man mina muskelfibrer på baksida av axeln ( kör dock en ryggövning här)

Kram Sofie

 

Mina instagramkonto
Så missar du ej när bloggen uppdateras

Sharing is caring!

0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg