PROTEIN 🥦🥚🧀🍗🥛

Kost e ju något jag kan innan och utantill.

Så här kommer lite info om protein, som är extra viktigt för oss som är överviktsopererade.

Proteiner är kroppens byggstenar .

Ordet protein kommer från grekiskans proteos vilket betyder det första eller det viktigaste.
Efter en Gastric bypass-operation har kroppen lika stort behov av proteiner som tidigare, trots en minimage.

Proteinet byggs upp av cirka 20 aminosyror varav nio av dem är essentiella och det betyder att man måste få i sig dessa genom kosten.

Kroppen kan inte själv producera dessa aminosyror.

 

Hur mycket protein ska jag äta?

Om du ej tränar styrketräning så ska du ligga på 0,9-1 gram protein per kilo kroppsvikt.

Vill du bygga muskler och tränar styrketräning ett par gånger i veckan ska du ligga på ca 1,5 gram protein per kilo.

Tränar du styrketräning seriöst, så ska du försöka komma upp i 2 gram protein per kilo.

Mer än 2 gram protein per kilo kroppsvikt bygger ej mer muskler utan är istället skadligt för kroppen.

En muskel består av 20 % protein och 78 % vatten.

(Detta är inte så lätt med minimage, men jag har skrivit ett kostschema jag kommer dela med mig av nästa år när jag kör igång på det. Jag ska då få i mig 135 gram protein på 5 små mål.)

 

100 gram kött=100 gram protein =FEL

Nu kommer vi till det största misstaget jag ser när folk lägger ut bilder på sina måltider, eller pratar om protein.

Många tror just att 100 gram kött ,fisk, fågel, ägg mm är ju 100 g protein. Men NEJ det är helt fel.

Vad dom inte vet är att 100 gram protein på tallriken innehåller max 25% ren protein i snitt.

 

​Här fick ni lite tips på olika livsmedel och kan själv få lite koll på om ni kommer upp i ett gram protein per kilo kroppsvikt.

Kommer att skriva ihop lite olika variationer på proteinkällor i ett annat inlägg.

Hoppas ni får en underbar helg.

 

Kram Sofie

Mina instagramkonto

Sharing is caring!

Kommentarer

Alltså shit, jag får nog i mig alldeles för lite proteiner när jag kollar din lista 😬 Jag skulle faktiskt vilja gå till någon, prata med någon som skulle skriva upp ett kostschema eller tips till mig….hmmm är det en dietist man pratar med då? Noll koll, typ noll ork för att hålla på att googla o hålla på med själv 🥴😘

Och nu fem år senare med min minimage är jag slarvigare och mer bekväm, vet vad jag kan o inte kan äta oftast men slarvar i perioder o tiden finns inte just nu för ens bruka allvar men snart, väldigt snart hoppas jag🥳🤪

Ja dom flesta får nog det.
Är nog mest dom som styrketränar som har lite koll annars uteblir resultatet.
Kan ge dig tips för att vi känner varandra irl, annars skriver jag inte kostscheman till andra. Då detta tar väldigt mycket tid 😊😊😊
Proteiner är viktigt annars orkar vår kropp inte hela livet.

Jag rekommenderar varmt appen Lifesum, där finns verkligen allt.
Annars googla
Edet ngt specifikt du undrar så skriv en kommentar så svarar jag

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.