Ätstörning efter överviktsoperation

(Ni som har mig på instagram @detsitterihuvudet, har kanske läst detta innan, men det är viktigt.)

Jag har kommenterat många matinlägg och folk har även tagit bort mig som följare.
Jag vill ingen illa, men man får ingen kurs i näringslära innan eller efter operationen.
Så fullt förståligt att alla gör sitt bästa utifrån sin förmåga.
Ta min/mina kommentarer som positiv kritik och tänk det som en lärdom.
Eller självklart säg ifrån om jag har fel, jag är absolut inte felfri.
Men jag skulle vilja säga att jag har stenkoll på protein, kolhydrater, kalorier och hur mat påverkar kropp/blodsocker. (Trots jag inte alltid lever som jag lär.)
Och jag ser SÅ MÅNGA som är helt fel på sin kost.
Jag har dock taggat ner, väljer att gilla om jag tycker att upplägget ser bra ut, eller att svara om någon ställer en fråga.

Ätstörning

Många på instagram har utvecklat en annan sorts ätstörning.
Dom flesta av oss har/hade någon sorts problem med det vi stoppade i våra kroppar innan våra operationer.
Men efter operationen så utvecklar vissa en annan sort ätstörning.
Vågen tickar ner, man får mer likes på instagram ju mer man går ner.
Man borde få mer kunskap inom kost och kurator/dietist samtal hela första året.
Visst kostråden skiljer sig år MEN:
Vi ska äta 80-100 g protein våra huvudmål.
1,5-2 dl ( vissa mer) mat per måltid.
5-6 mål om dagen.
Detta resulterar i ca 13-1500 kcal /dag.
Dessa siffror beror givetvis hur mycket man får i sig per måltid.
Om man då bara får i sig 0,5–1 dl vid en måltid el mindre= då behöver man självklart äta oftare.
Inte konstigt du blir hungrig efter 1-2 timmar.
Du ÄR hungrig = kroppen behöver bränsle för att tänka/gå runt.
4 Räkor är INGEN lunch = skala dessa o väg, en räka väger va 8-10g.
En äggrulle på ett ägg INGEN måltid = det är 7 g protein och inte ens en halv dl när du knäcker ägget i måttet.
Sett vissa som gör äggrullen på äggvita+ lite Philadelphiaost, jättebra proteinmässigt – men det är 17 kcal i äggvitan och 30 kcal i osten= Dvs din måltid består av 47 kcal.
Du förstör din kropp.

LIFESUM

Ett tips till er alla som undrar varför du e hungrig, varför du inte rasar, varför du rasar, varför du är mätt – ladda ner Lifesum.
Lägg in er mat en vecka.
Kolla av protein , kcal så får ni oftast ert svar.
Man kan inte vara bra på allt~ men ALLA är bra på något.
Och tanken att vi ska stötta/hjälpa varandra = inte dela med oss av en annan sorts matstörning.
Vem som helst hade rasat på en kost på 800 kcal.
Det är de kalorierna vi går på under vår *flytperiod* innan operationen.
Kroppen behöver mer.
Och innan riskerade vi en förtidig död pga fetma = nu gör vissa samma sak genom svält.

Instagram

Jag har valt att inte följa flera 1000 för jag vill just detta,  följa era resor, veta vem ni är, läsa era inlägg stötta och även bli stöttad.
Har valt att avfölja konton som bara ”jagar” följare= inte svarar på en enda kommentar trots man har ett peppningskonto.
Tillsammans är vi starka.
Ta inte kommentarer som negativ kritik = tänk nu lärde jag mig ngt nytt och väx av det ❤️
Det kommer handla mycket om mat och träning i min blogg, för detta är vad jag brinner för.
Tycker det är fantastiskt vad man kan åstadkomma med rätt kost och träning. Och vi vet ju även hur vi kan förstöra vår kropp genom fel kost och utebliven träning.
Kram Sofie
Mina instagramkonto

Lite länkar om du är orolig över dig, en vän eller familjemedlem ❤️

Frisk & Fri

Ätstörning.se

 

Sharing is caring!

Kommentarer

Tack🙏💕. Ja precis,och om dom nu är genuint mätta så är det kanske dax att äta var annan timme, el faktiskt läsa sig att ta en sked mer trots man tycker man är mätt. Man kan även äta lite fortare då mättnadssignalerna ej kommer fören efter ca 20 min. Bokför man och väger exakt allt i en veckas tid så ser man att man är helt fel på det och behöver kanske ta hjälp av en dietist för att få i sig bra/rätt näring.

Hej Sofie!
Roligt att hittat in i din blogg, via instagram 🙂
(en_resa_med_sleeve)

Jag behöver verkligen tips i min fortsatta resa, så det ska bli superkul att få följa dig här med,

Ha det gott/Helena

Jag känner direkt när jag ätit för lite av vad min kropp behöver i proteinbehov eller så, då är jag hungrig igen efter en timme o slarvar jag o äter något skit istället ja då får jag skylla mig själv 🤮

Man får en väldigt skev syn på sig själv efter en sån här op, hjärnan hinner inte med viktminskningen och msn tror fortfarande man är en tjockis även om vågen visar annorlunda , nu fem år senare känner jag fortfarande så när jag ska köpa kläder te x 🤪

Samma här jag har lärt mig att äter jag socker, mycket kolhydrater när det är dags att äta så blir jag hungrig fort igen. Proteiner mättar bättre.
Och att huvudet inte hänger med instämmer jag till 110%

Jag har lärt mig att den svenska husmanskosten och ingen sallad till maten ger mig mest . jag är en av dom som har lyckas ta mig ner på en vikt som va skadligt för mig själv gick från ett bmi på 37 till 17.5 på 10 månader va undernärd och hade näringsbrist . Va inne på sjukhuset för att få näringsdropp. på att leva på mer gtönt och protein och knappt äta kolhydrater. Va tvungen att lägga om kosten och äta mer kolhydrater när jag blev gravid gick inte upp i vikt då häller typ . Dagen efter jag fick barn va jag ner på ett bmi på 18.8 sen dess har jag sluta att väga mig. Ser mig själv som skin och ben bara nu får köpa byxor på barnavdelning för min ben är så smala . Så vågen vill jag inte se . Hade jag varit en av dom som la upp matbilder på sociala medier så hade jag framstår som onyttigt i dagens samhälle. Men tyvärr så skulle jag försvinna helt av äta den maten alla andra anser va nyttig och hälsosamma mat. Jag äter efter klockan och är uppe och äter på natten ofta med. Men jag är en av alla opererade som behöver en toa i närhet .

Hej och tack för ditt inlägg.
Precis som du skriver så finns det dom som går ner för mycket. Finns även dom som inte går ner mycket alls.
Sallad är inget som rekommenderas till någon som är överviktsopererad, då detta fyller ut magen med tomma kcal. Du har hittat det som är bra för dig och din kropp. Och av mig hade du fått en like =) för kroppen behöver bränsle och även kolhydrater. Vad jag däremot är emot, är svältmåltider. All lycka till dig och hoppas din vikt hittar tillbaka och att din kropp mår bra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.