Nyttig Julmat

Nu är det december.

Matens månad.

Ångest för många.
Det ska firas 1,2,3,4 advent.
Det är glöggmingel och uppesittarkväll.
Däremellan kommer luciafirande med glögg,russin, pepparkakor och lussebullar.
Julfest med jobb.
Sen i vår tid finns det massvis med familjekonstinstallationer så julen firas allt från någon dag innan jul fram tills nyår.
Sedan kommer nyårsafton där vi avslutar detta ätaråret med en dyrare tre rätters middag och ett nyårslöfte som tyvärr ofta låter-
Nästa år sa jag gå ner…..
”Det viktigaste är inte vad du äter mellan jul och nyår utan vad du äter mellan nyår och jul”, var det någon förnuftig människa som sa.
Och det är ju sant, men det finns nyttiga saker på julbordet.

Ät gärna:

Julskinka
Julskinka är en bra proteinkälla.

Välj osötad senap till, väljer du en stark senap ökar du din förbränning ytterligare.

Jag såg en ny chillisenap som jag tyvärr ej minns namnet på i en av julens mattidningar.

Ta bort fettet så är det riktig dietmat

Fisk

B12 är rikligt förekommande i fisk.

Brist på vitamin B12 är kan leda till sömnbesvär, humörsvängningar, förvirring och demensliknande symtom.

Lax och sill är feta fiskar med  innehåll av bland annat omega-3, D-vitamin, B-12.

Vår hjärna behöver omega-3 för att fungera optimalt, det ökar vår fettförbränning och det gör vårt blod mer lättflytande vilket i sin tur minskar riskerna för högt blodtryck och blodproppar.

Omega-3 minskar även risken att drabbas av inflammatoriska sjukdomar.

Dessa fiskar är även bra källor till D-vitamin.

D-vitamin är viktigt för att bygga upp vårt skelett och immunförsvar, minskar risken för att drabbas av depressioner.

Lutfisk är  en mager fisk med ett högt proteininnehåll.

Proteinet i fisk är mycket lättupptagligt för kroppen.

Protein hjälper dig att bevara och förbättra din muskelmassa och ökar på så sätt din energiförbrukning.

 

Kål

Kål i alla dess former är bland det nyttigaste du kan äta.
Brysselkål, rödkål, brunkål, grönkål.

Kålen innehåller antioxidanter, betakaroten, C- och E-vitamin.

Dessa stärker immunförsvaret och är bra för huden, hjärnan, hjärta och kärl.

Äter du kålen rå så har den en avgiftande effekt på tarmsystemet.
Kål är bra för levern då den har en renande effekt.

Ägg
Ägg innehåller : A-vitamin, B-vitaminer, D-vitamin, E-vitamin, folsyra, selen, järn, zink och jod.

Och det är en riktigt bra proteinkälla.

Protein är uppbyggt av olika aminosyror.

Sammansättningen av aminosyror i ägg är så perfekt anpassat att nästan 100 procent utnyttjas för uppbyggnad i våra kroppar.

Rödbetor
Rödbetor är riktig superfood.

De renar och stärker immunförsvaret.

De innehåller mängder av antioxidanter och har ett högt ORAC-värde.

Rödbetans fibrer påverkar mag- och tarmfunktionen samt kolesterolnivåerna positivt.

Rödbetor har även en leverrenade effekt.

Tips!
Rödbetssallad utan majonnäs.
Blanda hackade rödbetor med naturell yoghurt, hackat äpple och hackad lök.

Krydda efter egen smak och tillsätt lite senap.

Köp ekologiska inlagda rödbetor om du inte hinner koka rödbetorna från grunden.

Snabbt, enkelt, nyttigt och väldigt gott!

Efterrätter/godis

Här är de flesta sockerfällorna och kaloribomberna.

Finns det så välj frukt.

Ostkaka är också ett bra alternativ.

Nötter , torkad frukt och 70% choklad.

HÄR hittar du lite nyttiga mellanmål i juldagarna .
Mina instagramkonto

Sharing is caring!

Kommentarer

Min tandläkare sa till mig att torkad frukt är big no no, massa socker o ”skit” i/på dom ?

Tack för tipsen, älskar dina tips, det där med kålen hade jag ingen aning om o lutfisken kan du äta själv (vilket jag förvisso vet att du inte gör) ??

Vad kul att du tycker om mina tips.
Nej lutfisk äter jag inte, men skriver ju inte bloggen för mig själv.?
Det är så mycket man inte vet så alltid kul med lite ny information.
Sen ska man ju inte glömma att leva med ❤️

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg