MOTIVATION! VART ÄR DU?

Någonstans i mitt liv har jag ju trots allt varit nöjd i situationen. Haft galet roligt genom åren, käkat gott, festat, rest & upplevt saker som många andra kanske inte haft möjlighet.

Men motivationen till ett hälsosammare liv kommer och går. Jag har som så många andra gjort oändliga försök med träning. Gymma hit, gymma dit. Usch va tråkigt. Simma, ja simma det kan jag göra. SPringa! Ja springa det är grymt! Stå upp på jobbet, ja det är bra!

Nej men på riktigt. Simma gjorde jag ca 3 ggr i veckan under en lång lång period. Men Gud va tråkigt.

Springa är fantastiskt.

Allting med springa började när jag tränade på ett litet gym här i Borås. PT Huset. Grymt ställe, saknar det. PErsonlig personal som verkligen ställde upp! Vi körde caveman pass utomhus, TRX, Cirkelpass & kettlebell. TRX var dock det som var min grejj. 30 minuters pass med banden där man verkligen anpassade sina övningar. VI var säkert 5 – 6 pers per pass så det blev verkligen som man hade en egen PT som petade på varje liten del på kroppen för att trimma. Tyvärr gick gymmet inte runt ekonomiskt så för ca 4 år sedan nu la dom ner.

Som uppvärmning innan varje pass stod jag på löpbandet och promenixade, hade fått ett tips från Pasi, en gymägare i Borås om hur man skulle tänka för att komma igång med löpning. 9 minuter gång, 1 min jogg, 9 min, 1 min. Nästa vecka, 8 min, 2 min, 8 min, 2 min. Nästa vecka 7min, 3 min osv osv. Inom 10 veckor joggar du hela passet.

Jag testade, och det funkade, Jag ökade dock på lite snabbare. DET GICK

Jag glömmer aldrig känslan den första gången då jag joggade i typ 15 minuter oavbrutet på löpbandet & Magnus, en av killarna som jobbade där bara hade stått och kollat och applåderade åt mig och bara log! VILKEN JÄVLA KÄNSLA. Tack Magnus

Ett tag därefter det blev min sambo gravid, gymmet stängde och allt föll. Men inte helt.

När min dotter hade kommit till jorden så satte jag igång igen med just löpningen. Sakta byggde jag upp konditionen igen. Grym känsla. Jag var ute varannan dag. Oavsett väder. Till slut var jag ute 3-4 ggr i veckan och gjorde mellan 5km till 1 mil per gång. Jag satte ett mål. Ett lokalt lopp på en mil. Jag satte ett mål på 80 min. September.. Sjukt varm dag. Första 3-4 km joggade jag lite för snabbt. Jag hade bestämt att jag skulle hålla ett tempo, men bröt det och gasade på. Det var lätt att haka på andra, men tyvärr tog det ut sig.

Sista 500 meterna såg jag målet. Jag försökte med allt jag hade i kroppen men det gick verkligen inte att kämpa på det sista. 82 minuter. 2 minuter ifrån min drömtid. Jag var galet nöjd ändå.

Kanske där bröts den motivation. Jag försökte ge mig ut någon mer gång men nej. Det var inte roligt längre.

Nu är det dags igen. Jul är klar, allt är klart, det finns inget att skylla på. Läkarna satte stopp på löpning för mig då jag vägde för mycket. Nu har jag plockat bort 20 kg. Nu ska jag på det igen.

Min dotter är min motivation.

Dags för en ny spellista. Imorgon kväll blir det ge sig ut igen.

Puss & kram

Sharing is caring!

1+

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg