Som sleeveopererad är det viktigt att fokusera på proteinet och jag slänger ofta ihop en omelett som ju innehåller mycket protein. Det är enkelt och väldigt gott även om jag numera bara orkar äta en halv. Det som är extra bra är att den passar precis lika bra till frukost som till lunch, ja faktiskt som en lättare middag också! Resterna kan man ju äta till mellis 😊

 

  

 

En traditionell omelett, så kallad fransk omelett, innehåller nästan inga kolhydrater, är glutenfri och kan göras både laktosfri och fri från mjölkprotein beroende på ingredienserna. Den är enkel att tillaga, det går snabbt, det är mättande och går att variera i all oändlighet med olika fyllningar. Den kan serveras öppen eller hopvikt, då gärna med eventuell fyllning inuti vikningen.

 

Ett bra grundrecept:

3 ägg

3 msk grädde eller mjölk

1 krm salt

1 krm peppar

Knäck äggen. Tillsätt vätskan och kryddorna. Rör ihop, vispa inte. Stek i smör eller kokosolja på medelvärme.

 

Lite fakta:

  • Om man vändsteker en omelett så kan det kallas för en variant av frittata. Den är oftast en tjockare omelett som steks färdig under lock eller i ugnen.
  • Bondomelett kallas det för om man tillsätter potatis, fläsk och lök och låter den vara ”öppen”.
  • En provensalsk omelett innehåller finhackade tomater, lök, vitlök och persilja.

 

  

Min variant på frittata

 

Ostpanera mera!😀

Jag personligen är mest förtjust i att ostpanera omeletten för att få mer smak och en frasighet på ytan. Det innebär att man hyvlar ostskivor och lägger dem i stekfettet i pannan innan man sedan häller på äggsmeten. Viktigt att tänka på är att osten lätt kan brännas vid och alltihop fastnar oftast i botten om man har för lite fett. Under tiden som den tillagas i stekpannan lägger jag på fyllningen på halva ytan och när allt är klart viker jag ihop den och sedan är den klar för servering.

 

 

  

 

Jag fyller gärna min omelett med något gott, ost och skinka är lite tråkigt tycker jag… En klar favorit däremot är kallrökt lax och färskost med smak av örter och vitlök. En annan favorit är pepparsalami och paprika, eller tunnskivad chorizo och rödlök. Svamp är också gott att tillsätta och även räkor och räkost! Det är bara fantasin som sätter stopp.

 

Eller varför inte göra en omelettpizza?

 Inte dumt alls om ni frågar mig. Stek en vanlig omelett och använd som botten till pizzan, lägg gärna till lite oregano i äggsmeten. Lägg därefter på valfri topping och ost och grädda i ugnen 225 grader tills osten smält och fått fin färg. Supergott! 🙂

 

  

Sharing is caring!

3+

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg