Att resa långt som magsäcksopererad kan vara lite knivigt. Men självklart är det inget hinder, man måste bara tänka till och planera ordentligt så att man inte plötsligt blir akut hungrig! Precis som i övriga livet egentligen.?

Jag älskar att resa och upptäcka nya platser i världen. Det är ett intresse jag delar med min familj som tur är och vi har gjort många turer tillsammans under åren, både långa och korta. Under det här första året som sleeveopererad har jag hunnit med ett par längre resor (USA/Kanada och Israel/Jordanien) och några lite kortare (London x 2, Norge och Moskva).

Hur planerar jag min mat på resande fot numera?

När vi flyger iväg så har jag alltid riskakor, någon frukt, typ banan och några olika proteinbars i handbagaget. Är det en långresa så har det hänt att jag haft en pytteliten kylväska med kokt ägg eller kesopannkakor i t.ex. Små babybel-ostar eller ölkorv är också ett annat, lite mer proteinrikt alternativ. Nötter är också smidig reskost men det brukar jag lämna hemma, man vet aldrig om det kan finnas nötallergiker i närheten.

   

Det ska alltså vara enkla grejer som är lätt att ta till snabbt och som inte luktar så mycket. Och allra helst sådant som tål att förvaras i rumstemperatur några timmar utan att bli dåligt.

Packa smart

Jag packar också alltid knäckebröd, mera riskakor och tuber med räkost i resväskan som jag checkar in. Det får alltid plats. På så sätt har jag alltid mellanmål på hotellrummet vid akut hunger. Sedan kan man alltid köpa frukt och kex på plats. Det bästa är såklart om det finns ett litet kylskåp på hotellrummet, då kan man köpa och förvara ostar, bär och annat som är i behov av kyla för att hålla sig fräscht längre. Små kylskåp på hotellrum borde faktiskt vara normal standard!?

   

Något som också är bra att tänka på är att ta med några plastbestick i handbagaget. På så sätt kan du alltid dela maten eller t. ex äta din lilla yoghurtbägare som du kanske köper i livsmedelsbutiken på ditt resmål. Plastbesticken diskar jag sedan på hotellrummet efter användning. På så sätt kan de användas om och om igen.

Restaurangmat och kolhydratfällor

Mat på flygplatser är i stort sett lika med att frossa i kolhydrater. Mycket pizza, pasta och baguetter och mackor av olika slag är man oftast hänvisad till. Så då gäller det att tänka till och ligga steget före, vill man verkligen ha det? Ibland vill man kanske det och ibland lockar proteinet mer. Upp till var och en såklart.

Israeliskt på kvarterskrogen i Tel Aviv

 

Väl framme på resmålet går man ju kanske oftast ut och äter på restaurang och även här gäller det att tänka smart. Ett bra tips är att beställa in en förrätt eller två istället för en varmrätt. Självklart äter vi gärna den inhemska maten dit vi kommer. Det jag oftast undviker om det går är pommes, pastarätter och pizza. Och om jag äter hamburgare så skippar jag det mesta av brödet. Hellre en köttbit med sås och grönsaker eller fisk i olika former om jag får bestämma. Ris och potatis funkar, men det äter jag lite mindre av.

Jag valde sallad i Stavanger, resekamraterna tog pizza

 

Självklart blir det ju svårare att undvika kolhydratmat under resorna jämfört hemma när det är vardag. Men jag resonerar som så att det är ju högst tillfälligt. Man ska ju leva också och man får helt enkelt göra det bästa av situationen just där och då. Men tro mig, planering underlättar!?

Matdax på puben i London

 

Det var lite tips från mig! Trevlig helg!?

Sharing is caring!

7+

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg