Så här på årets näst sista dag så tänkte jag dela med mig lite mer om hur en matdag ser ut för mig. Önskemål om detta har kommit via Instagram så här kommer det jag har utlovat <3

Matmässigt så har det sett likadant ut för mig ända sedan någon/några månader efter operationen men jag kan få i mig något mer nu så här 2 år efter operationen. Men det är väldigt liten skillnad i mängd om man jämför med hur det ser ut nu mot för 1 1/2 – 2 år sedan. Enorm skillnad mot hur det var före operationen om man säger så 😉

På vardagarna funkar allting bäst för det är lättast med rutinerna då. Så här kan en vardag se ut för mig:

Kl 6:30 FRUKOST

Först 2 st magnesiumtabletter (jag får kramp i vaderna annars, det är sedan gammalt), 1 st Pantoprazol och 1 st Silicea tillsammans med lite vatten. 

Sen 1 kopp kaffe med mjölk i. Detta tog tid innan det funkade men jag kan numera dricka en kopp kaffe INNAN frukosten. Efteråt går fortfarande inte för då låter magen/halsen nåt fruktansvärt och det känns lite obehagligt också. Det är en vanesak så det stör mig inte längre…

Frukostskål i vitt med naturell yoghurt, hemgjord granola och färska lingon och blåbär på samt en vit kopp med kaffe till

Sen t.ex. 1/2 portion havregrynsgröt med 2 msk hemgjort sockerfritt äppelmos och 1/2 dl lingon ELLER 1 dl naturell yoghurt med 1/2 dl sockerfri granola och 1 dl färska bär. 

Vit skål med havregrynsgröt, äppelmos och lingon på

 

Kl 9:30 MELLANMÅL NR 1

Här slinker andra koppen kaffe med mjölk ner och sedan brukar jag ha med mig en yoghurtburk som jag äter halva av nu och andra halvan av på eftermiddagen. Det blir ca 1/2 dl naturell yoghurt och 1/2 dl bär med 1/2 dl sockerfri granola. Annars äter jag 1 st knäckebröd (helst mörkt knäcke) med smör och 1-2 ostskivor på eller skivad gurka. 

Melle håller i en yoghurtburk med naturell yoghurt, lingon och blåbär samt hemgjord granola i locket

Kl 11:30-12:00 LUNCH

Jag älskar grönsaker! Och jag äter inte kött men ibland fisk/skaldjur eller kanske på sin höjd lite kycklingfilé. Helst äter jag t.ex. sallad med halloumi eller quornfilé. Sallad blir ju mycket mindre mängd av när det tuggats så färsk sallad kan jag äta lite mer av i otuggad form 😉 Kanske 2-3 dl sallad med 2 halloumiskivor eller 1 quornfilé. 

En assiett med grön färsk bladspenat och pasta, kyckling med parmesanskivor och rostade pinjenötter ovanpå

Kl 15:00 MELLANMÅL NR 2

Andra halvan av yoghurtburken (alltså ca 1/2 dl naturell yoghurt, 1/2 dl bär med 1/2 dl sockerfri granola) eller 1 frukt. Avokado är mättande och bra så det blir det också rätt så ofta.

Rosa kaffekopp med kaffe i och två fina avokadohalvor

Kl 17:00 EV. ETT LITET MELLANMÅL

Bara ibland men är jag inne på en något hungrigare dag så kan jag ibland behöva ta en näve nötter, några minimorötter eller 1 frukt vid den här tiden. 

En påse med nötter från "Talanda"

Kl 18:00 MIDDAG

Här blir det t.ex. 1/2 laxfilé i sås med 1 1/2 dl grönsaker och kanske 1 liten potatis eller 1/2 dl ris. Jag äter oftast inget ris/pasta/potatis till utan prioriterar protein och grönsaker men varierar med att lägga till det ibland. 

Assiett med lite risk, lax i sås och sockerärtor

Kl 21:00 MELLANMÅL NR 3

Till kvällsmat blir det t.ex 1 st avokado eller 1 dl chiapudding med 1/2-1 dl bär/frukt. 

Ett litet glas med chiapudding i tillsammans med ugnsstekta öpplebitar och lingon

Så här ser det oftast ut. Vissa tider på månaden kan jag vara mer hungrig och vissa tider tvärtom. Konstigt det där! Men om jag håller mig till rutinerna så går det jättebra 🙂

Innan läggdags tar jag 5 st Baricol sväljtabletter (så himla bra tycker jag med allt i ett) med lite vatten.

Några askar med Baricol sväljtabletter och en fin mörk vattenflaska

DRYCK UNDER DAGEN

Jag klarar inte att dricka för nära inpå efter måltiderna så det gäller att alltid ha med sig sin vattenflaska under dagen för att passa på att dricka mellan måltiderna. Detta är min stora utmaning! Jag dricker oftast alldeles för lite…

Jag har lite svårt för att bara dricka vatten, har tydligen med ytspänningen att göra eller nåt sånt. Därför har jag citron, gurka, apelsin eller lite Fun light-saft i. Då går det bra!

Sen så blir det oftast 2-3 koppar kaffe med mjölk per dag och ibland te på kvällen.

Någon annan dryck än det dricker jag inte. Jag dricker i princip aldrig läsk (kan hända kanske 1-2 gånger per år) och det är samma med alkohol. Det tycker jag inte om så det låter jag bli, bra va? 😀

Några tips på vad jag brukar välja för mat när jag äter ute:

Sallad, halloumiburgare utan bröd eller sushi. Jag kan oftast äta 1/2 eller 1/3 av salladen. Sushi kan jag äta 4-5 bitar av. 

Bakad potatis i folie meddillkvist på, sallad med tomat, majs, gurka och tomat samt en liten skål med skagenröra i

 

Plastfat med 5 st sushibitar, inlagd ingefära och wasabi samt sjögrässallad i en liten skål bredvid och soja till

 

En stor vit skål med sallad och oika röror

Jag njuter verkligen mycket mer av maten jag äter nu efter operationen. Jag saknar verkligen ingenting! Jag är fri från överätande och sockerbegär, det är det bästa av allt!

Fråga gärna om ni undrar någonting! Ni kan skriva i inlägg här nedan 🙂

Ha nu en underbar nyårsafton imorgon <3

Sharing is caring!

1+

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg