Hej. Som ni läst så har jag skrivit lite utförliga tips till min bror som är ganska ny i Sleeve-världen. Och så delar jag med mig av det till er också. Idag blir det om mina mellanmål på eftermiddagarna.
Mina mellanmål på em brukar allra oftast vara naturell kvarg med hackade saker på. Oftast lök i någon form, majs, gurka, oliver. Någon korv i små bitar som är över? Salami? Skinka? Köttbullar. Ibland blir det vara grönsaker.
För mig räcker ca 1 dl med hackade saker på. Det är lagom på em.
tre burkar med grönsaker i . Även en del av ett blått lock syns i bild
Ibland gör jag lite plockmat i en burk som jag tar med till jobbet. Parma, oliver, parmesanostbitar. Mozzarella med tomat, basilika och olivolja. Fetaost med grönsaker. Ibland har jag lite lax över, så tar jag en miniportion av det med lite kall sås och grönsaker. Jag brukar också baka mina protein-lökpajer i muffinsformar. Så värmer jag dem i micron och tar någon skiva skinka till.
En tjock skiva brie med lite oliver… salami till… Nötter…
Någon gång har jag blandat naturell kvarg med krydda/dipkrydda och har råa grönsaker till att dippa.
Ofta gör jag äggröra i större satser på helg-frukostarna och tar ca 1 dl av det med några köttbullar eller lite skinka/en skiva kassler.
Vit fyrkantig skål med äggröra, tre köttbullar och en grön kvist
För de som gillar makrill är ju en liten burk av det toppen. Jag gillar det dock inte..
1/2 avokado med naturell kvarg, hackad lök och salt och peppar! Yummie! Eller lite skagenröra på kanske?
1 kokt ägg med något tillbehör?
Någon gång har jag gjort omelettrulle och fyllt det med philadelphiaost, skinka och grönsaker och delat upp att ta av några mellanmål i rad.
I påsk gjorde jag en stor sats av gubbröra med massa hackat ägg… Perfekt som det är eller på en skiva knäcke.
Jag försöker ofta undvika bröd på mina em-mellanmål. För att det ska bli mer proteinfokuserat och inte så mycket kolhydrater. På fm och kvällsmålen blir det oftast bröd/knäcke så därför hoppar jag över det på em. Men det bestämmer man ju själv.
Är man fortfarande i mosperioden så får du ju se vad som passar av ovan tips. Men det mesta kan man nog prova försiktigt!
Vad mer.. färdiga Pro-Pud funkar ju som akutmat ibland. Och smaksatt kvarg (tex vanilj) med lite frukt? Även naturell kvarg (jag gillar den faktiskt bäst) med äppelmos och kanel är jättegott. Smoothie dricker jag nästan aldrig nu för tiden (tröttnade efter flytperioden) men om man gillar dem så kör i cashew- eller mandelsmör och kvarg så blir den proteinrik.
Ja det var nog mina tips det… Det bästa är ju att varva ofta så man inte tröttnar…
Det får bli dagens tips. Hittade du något att prova? Det bästa är ju om man kan få några nya idéer av varandra för det är ju rätt stor risk att man går i samma vanor hela tiden…
Vill ni har mer inspiration, titta under kategorien ”mellanmål” här i bloggen!
Nu är det fredag idag och jag önskar er världens bästa start på helgen. Fredag är bästa dagen, tycker ni inte det?
Kram på er! Och tack för att ni tittar in här så ofta, ni är underbara!
Louise

Sharing is caring!

4+

Kommentarer

Tack för dina fina inlägg!
Alltid bra tips och information. Fick min sleeve 16/4 så jag är ny i ”branschen”.
Cathrine

0

Vad kul Cathrine! Tack för att du tar dig tid att kommentera, det uppskattar jag varmt ❤️
Kram
Louise

0

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg