Hej på er!

Det var längesen jag skrev. Jag har nog försökt varje dag de senaste veckorna att komma på något bra att skriva, men kommer inte på någonting. Det är mycket som har hänt och som händer nu med mig. Hjärnspöken, stress, faller titt som tätt tillbaka till gamla dåliga vanor, dricker för lite vatten, äter för lite mat, gör dåliga val – och vad leder det här till? Sjukhusbesök. Magkatarr. Troligtvis gallsten också. Ja, ni hör ju. Men nu är jag iallafall tillbaka! 🙂

 

Stress bidrar till att falla tillbaka i dåliga mönster

Jag är så himla känslig för stress. Inte stress i den bemärkelsen som att det är stressigt på jobbet eller stressigt när man är och handlar, utan den inre stressen. När jag sätter för stor press på mig själv. Jag vill hela tiden visa mitt bästa jag. Visa min framgång och mina mål, men för vem visar jag dem? Det borde ju egentligen bara vara för min egen skull. Men när människor frågar mig ”Hur mycket har du gått ner nu?” en gång i veckan, då blir jag stressad. Jag förstår att man menar väl, man är intresserad och vill se att det går bra, men jag vill inte behöva säga varje gång att ”Ja, det är fortfarande 25 kilo” och sen känna mig jättedålig. Man får platåer, vilket jag har skrivit om tidigare, och även fast vågen säger en sak så känner jag att kläder och mått talar ett annat språk. Jag står inte till bara för att vågen säger så.

Men är hur många kilon man gått ner det viktigaste med magsäcksoperationer? Jag iallafall ser så många andra vinster. Jag har fått bättre självkänsla, jag orkar mer, jag har inte lika hög puls hela tiden, jag äter bättre mat och får mer rutiner – vad vågen säger är ju bara en bonus. Min resa är inte klar än. Jag har fortfarande en bit kvar. Det har bara gått 3,5 månader. SLUTA STRESSA!!! är vad jag borde skrika till mig själv… Man ska inte få ångest över att man äter några chips, man ska inte få ångest för att man åt en glass, man ska inte få ångest för att ”oj, kan du äta 4 köttbullar och två småpotatisar verkligen?” – Nej, sluta. Vissa dagar äter jag mer, vissa dagar äter jag mindre.

Dåliga vanor för mig är inte att äta fel saker, utan det är att: äta för fort, inte äta alls, inte dricka vatten och sen istället när jag kommer på mig själv äta något helt närings- och energilöst. Gör om gör rätt nu, Jasse! 

 

Förra helgen sa kroppen ifrån

I lördags förrförra veckan protesterade kroppen. Jag fick akut ont i minimagen och det släppte inte utan höll på enda in på söndagen. Jag har också på senare tid blivit väldigt lätt yr och framförallt när jag reser mig upp efter att ha suttit ner en stund. Så när jag var på jobbet denna söndag, kändes det på riktigt som om någon försökte slita ut min magsäck ner mot golvet. Det gjorde så ont. Samtidigt då som jag blev riktigt yr. Ringde 1177 som tyckte att jag direkt skulle åka till akuten. På akuten konstaterade man sen att det troligtvis är en rejäl magkatarr, och möjligtvis även gallsten. Läkaren påpekade också att jag behöver få i mig mer vatten. Fick börja med Esomeprazol (igen) och inbokat ultraljud, sen ska även mitt opererande sjukhus ringa mig under veckan.

Kan stressen ha framkallat min magkatarr? Inte helt otroligt, eller hur? Det är viktigt att lyssna på kroppen när den säger ifrån. Jag måste varva ner. Inte ha så höga krav på mig själv. Jag är ju skitduktig!

 

Hur hittar jag tillbaka till mina nya rutiner

Det är viktigt  för mig att tänka om. Hur gjorde jag i början efter min operation? Jag åt. Hela tiden. Frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål. Jag gick promenader varje dag, jag drack vatten mellan varje måltid, jag var lugn. Så nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Omstart. Alarmen på på mobilen är satta och ska ringa varje gång jag ska äta. Sen fick jag en så superbra flaska av Baricol nu under veckan, som jag självklart glömt ta kort på… MEN! Den är perfekt att ha på jobbet. Jag vet inte riktigt hur stor den är, men jag skulle tippa på en liter kanske. Så mitt mål är minst 1,5 sån flaska vatten per dag framöver. Planering, jag måste börja planera mina dagar igen. Har jag en bra planering så mår jag mycket bättre.

En annan sak som har gjort mig piggare och gladare är att jag tagit tag i min träning igen och skaffat ett gymkort. Jag märkte skillnad i mitt humör och motivation direkt efter första gympasset!

Men nu ska jag fortsätta på min frukost, bestående av en hallonsmoothie med Baricols pulver i och ett ägg innan det är dags för jobb. Den här måndagen ska bli SÅ himla bra! Jag har bestämt så. Jag är ju tillbaka, eller hur?

Hoppas alla får en bra start på veckan. Stressa inte folket! 🙂

/jasmine

Sharing is caring!

9+

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg