Just nu är jag inne i en chiafrö-period! 🙂 Man kan göra så mycket med de små rackarna, de kan användas i matlagning eller bakning och även i olika drycker med mera. De är dock helt smaklösa så någon form av smaksättning/krydda är nödvändig, det är inget man äter ”au naturel” precis.

Chiafrö – en trend?

Chiafrö blev trendigt för några år sedan men kommer ursprungligen från Mexiko. Aztekerna och även mayaindianerna använde dem som en sorts kraftkälla för tusentals år sedan. Fröna ansågs öka uthålligheten och även ha en viss febernedsättande effekt. Trend? Ja absolut, men det är ju inte direkt någon nyhet om vi säger så!

När man tillsätter vätska så sväller chiafröna. Det bildas då ett slags geléskal runt själva fröet och konsistensen blir tjockare. Det lilla fröet kan faktiskt svälla till mellan sju och tolv gånger sin egen vikt. Det går att göra chiagröt och när man bakar så funkar det att byta ut en del av mjölet mot chiafrön. Men då bör man tänka på att tillsätta mer degvätska eftersom fröna drar åt sig mycket vätska. Torrt bröd blir ju ingen glad av, även om det innehåller bra saker.

Proppfulla med nyttigheter

Det är viktigt att fröna tuggas väl och krossas för då frigörs den verkliga näringen i dem. Chiafrön är nämligen proppfulla med vitaminer och antioxidanter, De är också väldigt rika på bland annat kostfiber, magnesium, zink och omega-3. Visste ni till exempel att chiafrön innehåller sju gånger mer c-vitamin än vad apelsiner gör? Och att de innehåller fem gånger mer kalcium än mjölk? Och inte nog med det, de är även glutenfria och proteinhalten är ca 20%, superbra för oss magsäcksopererade som bör fokusera på proteinet.

Jag har alltid chiafrön i min hemgjorda granola men min favorit för tillfället är chiapudding som går att variera i oändlighet.

Ett bra grundrecept på chiapudding:

  • 2-3 msk chiafrön
  • 2 dl vätska (ex: kokosmjölk, kokosgrädde, vanlig mjölk, mandelmjölk, havremjölk eller yoghurt/kvarg)
  • ½ tsk vaniljpulver (eller välj valfri smaksättning)

Blanda alla ingredienser i 1-2 glas eller skålar och låt svälla i kylskåpet, gärna över natten. Servera med valfri topping.

Jag varierar smaksättningen efter vad jag är sugen på. Kakaopulver är nog min favorit men kan även bytas ut mot kanel, kardemumma, saffran, lakritspulver eller kokos till exempel. Ibland mosar jag bär och blandar i. Hur mycket man ska tillsätta får man prova sig fram till. Det fungerar även utmärkt att använda smaksatt proteindryck från exempelvis Barebells, eller drickyoghurt, då är ju smaken klar liksom.

Toppingen kan också varieras i det oändliga. Ibland funkar det med enbart färska bär och ibland vill man ha något annat också. Kvarg är gott till exempel eller vispad kokosgrädde om det ska vara mejerifritt. Annars är det väldig smarrigt med en klick vaniljkesella eller vispad grädde vid lite festligare tillfällen ?

Sharing is caring!

6+

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg