I slutet av december föreslog en vän att jag skulle delta i en challenge som hon skapat. Den gick ut på att träna 175 gånger fram till midsommar med det självklara syftet att röra mer på sig. Passar ju mig ganska bra egentligen. Jag tränar ju inte i första hand för att bygga muskler utan för att få en starkare och lite smidigare kropp som förhoppningsvis ska orka leva länge. 

Jag var inte jättepepp till en början när jag räknade antal dagar lite snabbt i huvudet.  Insåg ganska snabbt att det typ är 175 dagar från första januari till midsommar och det skulle alltså innebära ett pass om dagen. Jag tränar ju en del i normala fall, men så mycket? Frågan var ju också vad det här innebar? Vilka regler gällde?

Regler

Ett pass skulle vara allra minst 30 minuter för att få räknas, gärna längre. Tanken från början var nog att det skulle vara någon form av pulshöjande aktivitet för att få räknas. Men yogapass funkade också. Man skulle också få lov att räkna flera pass per dag, men i så fall skulle det vara några timmar emellan dem. Det vill säga att det skulle funka med två eller till och med tre pass per dag om man spred ut dem över hela dagen. Rapporteringen skulle ske i en facebookgrupp där vi helt enkelt skulle peppa och inspirera varandra. Det kändes ändå fortfarande som att det skulle bli tufft. Tänk om jag skulle bli sjuk och inte kunna träna? Jag är nämligen en tävlingsmänniska och en sådan typ som hatar att ligga back! Efter lite funderande fram och tillbaka bestämde jag mig i alla fall för att hoppa på utmaningen.

Och vet ni? Jag genomförde den med god marginal! I förra veckan nådde jag 175 pass! På 143 dagar! Jag är faktiskt grymt stolt över mig själv!

Hur?

Det har blivit ganska många powerwalks, inget snack om saken. I dessa virustider fick det bli så. Jag har varvat platser som stranden, i skogen och även några olika parker för att få lite omväxling.
I slutet av mars vågade jag mig så smått tillbaka till gymmet igen och styrketräningen. Så länge vi inte var mer än en handfull människor på 2000 kvadratmeter kändes det ändå ganska okej. Det är ju ett fasligt spritande hela, hela tiden, men så måste det vara.

Yogamattan här hemma har också fått komma fram betydligt oftare. Via Nordic Wellness Online har jag ju faktiskt tillgång till ganska många olika träningspass att göra hemma. Tyvärr har det inte blivit så mycket av det tidigare. Men nu kan man säga att jag utvecklat min yoga en del. Plus att jag har fått in stärkande ryggövningar i det också. Det enda jag saknar nu är mina träningspass i grupp, BodyStep är en stor favorit! Men det kommer.

Vad har det gett mig?

Ganska mycket faktiskt. Faktum är att en challenge som denna har gjort att jag blivit ännu mer taggad på att träna. Behovet av att röra mig varje dag har helt klart ökat. Kondisen har blivit ännu lite bättre och mina yogaskills har definitivt blivit mycket bättre med smidighet och uthållighet. Min rygg mår mycket bättre, ryggövningarna har gjort susen. Det har också varit ganska skönt att gå ut en sväng på kvällen ibland när det mörknat och rensa skallen från dagens flöde. Bara traska på liksom med en bra podd eller favoritmusiken i lurarna.

Nu känner jag att jag är inne i ett skönt flow och fortsätter givetvis med min träning. Jag börjar dock som sagt bli lite taggad på min BodyStep-träning, men det får vänta lite tills jag är fullvaccinerad. Framöver ska det i alla fall bli lite spännande att se hur många träningspass det blir innan midsommar!

Kram på er!

7+

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.