Hej på er alla fina!
 Nu är det snart tre år sedan min sleeveoperation och mycket har förändrats. Det mesta till det bättre och inte mycket till det sämre som tur är.

Jag fokuserar allra helst på det positiva och skulle verkligen aldrig vilja ha min sleeve ogjord. För det mesta äter jag bra mat, unnar mig ofta av livets goda också, fast nu för tiden inom rimliga gränser. Minimagen klarar mycket mer än jag nånsin hade trott och jag känner så stor tacksamhet för det! Men, det går ju inte att bortse från vissa saker.

Lågt blodsocker

Jag har faktiskt blivit mycket mer känslig för lågt blodsocker det sista året och detta drabbas jag av trots att jag sköter mig med träning och bra mat. Fokus ligger oftast på protein och bra kolhydrater. Men det kan alltså inte gå för länge mellan måltiderna och det är ett måste att äta minst var tredje timme numera.  Kroppen säger oftast själv ifrån så det brukar egentligen inte vara några större problem att hålla dessa tider. Men ni vet, ibland är man mitt upp i något och då kan det vara svårt att gå ifrån för att äta. Eller så är man på väg nånstans, saker drar ut på tiden och man har planerat för dåligt.

Riktigt obehagligt

När sådant händer kan jag otroligt snabbt bli snurrig, darrig och svettig med obehaglig hjärtklappning och synbortfall, jag tuppar nästan av om jag inte är på min vakt. Så det aktar jag mig för så gott det går. Det var rätt jobbigt där ett tag innan jag lärde mig att hantera och acceptera det!  Jag har tidigare skrivit lite om mina blodsockerfall, eller hypoglykemi som det också kallas.

Tätare kvällsmåltider

En annan sak som jag tycker har förändrats det senaste året är matintaget på kvällarna. Då vill nämligen minimagen ha mat oftare! Inget negativt med det egentligen, men man får liksom passa sig lite så att inte suget på nåt sött tar över. Av egen erfarenhet vet jag att hunger och sötsug är svåra att skilja på ibland…

Jag tror faktiskt också att det här med hunger på kvällen kan ha med blodsockret att göra, att kroppen behöver lite mer näring för att den på något sätt förbereder sig för nattens sömn och därmed ganska många timmar utan bränsle.
Det är min egen lilla teori såklart men det stämmer i alla fall in på mig.

Vad äter jag då på kvällarna? 

 

• Jag väljer gärna lite kesofrutti med min egen granola och/eller bär till.
• Är väldigt förtjust i ”plock” och lite ost och/eller chark är perfekt till kvällsmål!
• Åter nästan aldrig ljust bröd längre, men nån gång funkar en grövre macka med ost eller kanske ägg på. Just nu har jag snöat in på glutenfri havrelimpa.
• Jag gillar avokado väldigt mycket och äter gärna den som den är eller som ett perfekt pålägg exempelvis. Ett par riskakor med färskost och mosad avokado på är toppen!
• Är jag lite extra sötsugen så steker jag äppletärningar med kanel och havregryn och äter tillsammans med kesella
• Ibland funkar det bara med en god fruktsallad.
• Till och med en rejäl kanelbulle kan funka nån gång ibland, men då behöver jag oftast komplettera med nåt mer proteinrikt.

Så det där med att gå och lägga sig på tom mage funkar alltså inte längre.
Vad brukar ni äta till kvällsmål?

Jag finns på instagram, följ gärna för dagliga uppdateringar med matinspo, reflektion och lite motion och träningsbilder. Kram på er!

10+

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.