Hej på er! Efter min gastric sleeve har jag verkligen lärt mig hur viktigt det är med regelbundna mellanmål under dagen. Jag älskar att ha färdiga mellanmål i kylen, förberedda med det jag behöver, inte bara det jag är sugen på! Idag delar jag med mig av mitt absoluta favoritmellanmål. Nyttigt, snabbt, enkelt och fullt av protein – en riktig ”life saver” för mig i vardagen!

Vikten av att äta regelbundet för att undvika blodsockerfall

Efter en magsäcksoperation är det viktigt att vara noga med alla måltider, det vet vi. Jag har själv varit sleeveopererad i snart 4 år, och det sägs ju ibland att man ofta kan vara lite mer flexibel med måltiderna efter några år. Men icke för mig, jag kan inte slarva med mellanmålen alls! Gör jag det så kommer blodsockerfallen nämligen som ett brev på posten! Det kan bli riktigt otäckt med kallsvettningar och skakningar, det har hänt att jag blivit riktigt förvirrad och yr, väldigt obehagligt! För att undvika detta försöker jag hela tiden att ligga steget före, planering är verkligen a och o. Sedan finns det inget värre än att inte veta vad man ska äta tycker jag.

Mitt bästa mellanmål – sprängfyllt med protein!

För er som brukar läsa härinne är det ingen stor nyhet direkt att det bästa jag vet är kesofrutti! Så himla gott och smidigt mellanmål!
Det är ganska likt risifrutti men mycket godare och såklart nyttigare, definitivt inte så sött. Jag tycker verkligen att det är det ultimala mellanmålet, inte minst när det ska gå snabbt. Det är proteinrikt och så kan man verkligen variera tillbehören i all oändlighet. Det funkar även jättebra att äta kesofrutti i pureperioden, dock bör man kanske mixa keson eller i alla fall mosa de små ”kesokornen” i början

Jag gör oftast en rejäl sats och portionerar upp i småburkar och förvarar i kylskåpet. Då kan jag variera tillbehören efter vad jag är sugen på just då eller kanske oftast efter vad som finns hemma om vi ska vara riktigt ärliga…

Recept på min supergoda och nyttiga kesofrutti

Helt klart så förekommer det en massa olika varianter av kesofrutti, det finns nog inte två personer som gör lika. Jag själv har modifierat mitt eget recept några gånger sedan jag började med det här mellanmålet för några år sedan. Faktum är dock att jag väljer samma ingredienser fortfarande, men har ändrat lite på proportionerna. För i början gjorde jag så att jag tog lika delar av alla tre ingredienserna, men inte längre. Det som är viktigast för mig att det är riktigt krämigt, då njuter jag som bäst! Numera ser min variant ut så här:

  • 350 g keso
  • 250 g vaniljkesella
  • 150 g fettfri grekisk yoghurt

Blanda ihop allt i en stor skål och portionera ut direkt i småskålar (5-6 st) eller ställ in hela skålen i kylen och portionera ut efterhand som det ska ätas.

Goda tillbehör

Till risifrutti brukar man ju äta sylt som följer med i förpackningen. Jag gillar dock inte alls sylt så det går bort för mig. Hellre lite färska bär, lite frukt eller olika fröer tycker jag. Eller varför inte en kombo av flera olika tillbehör? Här har ni mina favoriter:

  • min hemgjorda granola
  • frusna hallon, smulade
  • färska hallon
  • apelsinklyftor
  • mango
  • passionsfrukt
  • äpplebitar stekta i smör med havregryn och kanel
  • banan
  • granatäpplekärnor
  • färska blåbär
  • färska jordgubbar
  • vindruvor
  • pumpakärnor
  • solroskärnor

Har du inte testat så föreslår jag att du genast gör det! Det är supergott, proteinrikt och riktigt bra mellanmål för alla såklart, men inte minst för oss som är viktopererade.

Vilka är dina bästa mellistips? Skriv i kommentarerna!

Ha en härlig vecka! Höstkramar från Ursula

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins
Error: Cannot add access token directly to the shortcode.