Hej på er!

På sistone har jag fått en del frågor som handlar om vad jag äter nu när det gått så pass lång tid som två år sedan min operation och inte minst i vilka mängder jag äter. Ja, men då gör jag ett inlägg om det här tänker jag!

Så här är det

  • Jag räknar inte kalorier, har inga direkta förbud, väger eller mäter ingenting utan äter till jag blir mätt. Försöker ha fokus på protein för det mesta.
  • Jag äter ju såklart mer mat nu än under den första tiden efter op, men jag har förstått att jag ändå fortfarande äter hyfsat små portioner.
  •  På fredagar och/eller lördagar så lyxar vi gärna till det lite extra och äter nåt extra gott, dricker lite vin och jag väljer kanske lite snacks också.
  • Jag har klarat mig bra från dumpningar, endast vid två tillfällen har jag ”dumpat” med magont och lite illamående som följd. Det har sedan gått över efter en stunds vila. Min teori är att dessa dumpningar har skett när jag ätit något som varit för fett och jag är därför ganska försiktig med fetare matvaror eller maträtter såsom friterat till exempel.
  • Jag är inte speciellt känslig för socker och unnar mig någon form av sötsaker flera gånger i veckan. Men till skillnad mot förr så räcker det ju numera med betydligt mindre mängder för att minimagen ska bli nöjd. Det funkar liksom inte att överäta längre.

Det blir oftast sex måltider per dag för det mesta. Då fördelar jag det oftast såhär:

  1. förfrukost – ungefär kl 7
  2. frukost – mellan 8.30 och 9
  3. lunch – 11.30
  4. mellis – mellan 14.30 och 15.30
  5. middag – cirka kl 18
  6. kvällsmål – någon gång vid 21-tiden

Förfrukosten

består av mina tuggtabletter från Baricol plus att jag tar extra magnesiumtillskott. Varannan dag tar jag numera även Movicol för magens skull och den blandar jag ut i ett dricksglas päronyoghurt och äter med tesked innan jag sticker till jobbet. Mer än så klarar jag tyvärr inte av att äta tidigt på morgonen.

Frukosten

på jobbet består i 99 fall av 100 av kesofrutti som jag sedan har olika tillbehör till. Det kan vara apelsinklyftor, färska blåbär, frusna hallon eller någon annan frukt som finns hemma för tillfället. Ofta kompletterar jag med min hemgjorda granola som pricken över i. Sedan äter jag långsamt framför datorn i lugn och ro, det blir en riktigt bra start på dagen tycker jag. Om jag är ledig eller på helgmorgnar så slår jag oftast ihop förfrukost och frukost och äter gärna något lite stadigare. Det kan bli äggröra med något tillbehör, havregrynsgröt, kesopannkakor eller nåt annat gott.

Lunchen

på jobbet består alltid av en medhavd matlåda med antingen gårdagens middagsrester eller så har jag plockat en från frysen. Om jag inte jobbar så äter jag gärna lite senare och kör oftast något lättare till lunch, exempelvis en omelett, gärna ostpanerad eller kanske Mozzarella Caprese eller en matigare sallad. Försöker att hålla fokus på proteinet och undviker bröd för det mesta.

Melliset

på eftermiddagen kan bestå av något så enkelt som en banan om tiden är knapp. Men det går också bra med en Mango Sensation eller en knäckemacka eller riskakor med något gott pålägg. Ibland funkar det med två kokta ägg också, men då måste jag ha en klick kaviar till!

Middagen

på kvällen turas jag och dottern om att laga till. Varannan vecka prenumererar vi numera på en inspirationskasse från Ica så då är måltiderna redan bestämda i förväg. Vi försöker dessutom att få in lite mer vegetariskt numera och har bestämt att minst 4 måltider per vecka ska vara helt köttfria, här kan du läsa om det.

Kvällsmålet

blir oftast lite kvarg eller yoghurt kompletterat med exempelvis en banan eller apelsin. Någon gång ibland blir jag sugen på en macka och då tar jag en brödskiva från frysen och kompletterar med något gott pålägg, oftast ost. Häromdagen bakades detta goda bröd här hemma. Flera gånger i veckan blir det något sött till, exempelvis en eller två chokladbitar eller en liten kaka som avslutning på måltiden.

Förändringar för livet

Fysiskt sett så har hela den här viktresan gått över all förväntan med hyfsat snabb viktnedgång, inga direkta viktplatåer och viktstabilitet direkt när jag nått min målvikt. Min sleeve har verkligen varit ett fantastiskt verktyg för att nå en hälsosam normalvikt och dessutom kan jag numera äta det mesta.
Psyket har väl inte riktigt hängt med i samma takt alltid, allting är ju inte rosenskimrande. Jag har ju ändrat min livsstil rejält och hjärnan har ibland haft svårt att förstå, hjärnspöken och tvivel har dykt upp då och då under hela den här tiden. Men det är kanske så det är ibland tänker jag och det har ändå oftast känts hanterbart.
Balans i tillvaron är mitt nya motto och det kommer ju inte av sig själv!

Det var lite fredagstankar från mig, jag önskar er alla en härlig helg! Följ mig på instagram, där uppdaterar jag varje dag.

27+

Kommentarer

Så bra att jag hittade detta, jag har kört helt fast med maten och bara små äter (inget godis) det kommer jag inte att börja med igen efter op mars-17 och gått ner från 107 till 63 men nu går vågen uppåt och jag har panik och är väldigt frustrerad . nya tag och så bra att kolla dina mattips med omelett mm för det brukar jag göra men kommer att kolla mer vad du har för bra tips.
Tack !

0

Tack själv, så roligt att kunna inspirera även en ”gammal” minimage! 💕😜 Kämpa på, det här vänder du!
Tack för att du läser och kommenterar! 💗

0

Åh, även jag glad över att ha hittat detta inlägg. Jag behöver inspiration för jag tycker jag småäter för mycket. Gjorde min sleeve för 2 månader sedan och har gått ner 9 kg men tycker det avstannat nu (vill ner ca 18 kg till). Äter små portioner men småäter för mycket mellan måltiderna (precis som förut). Verkligen en insikt att operationen är ett verktyg men att beteendeförändringen är något helt annat, det förstod jag intellektuellt såklart men att sedan i vardagen leva efter det är svårare …. Tycker du är toppen som klarat din resa så bra och för att du inspirerar andra här på bloggen, tack! 🤗

0

Tusen tack för dina fina ord! 💕 Så glad jag blir!
Ja, resan är inte helt spikrak för alla tyvärr. Det är ju som sagt ett verktyg det handlar om och hur vi sedan förvaltar det verktyget.
Om du vill ha ett litet råd så blir det att försöka ta det med lite ro. Det tar tid att lära känna sin minimage och hur den funkar. Om du stressar upp dig så är det lätt att hamna i en ond cirkel. 9 kilo är ju ett bra resultat! Att du är medveten om vad du kan förändra (ditt småätande) gör ju att du är på rätt spår tänker jag. Försök att plocka bort det så tror jag att resultat visar sig.
Stort lycka till och tack för att du läser och kommenterar, det betyder mycket! 🤗

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.