Hej! Låt oss prata lite om kostråden vi får som nyopererade, det har nämligen dykt upp lite önskemål om det.

Som nybliven viktopererad får man många rekommendationer om hur man ska sköta sin nya minimage. En del tar till sig allt direkt och vet precis hur de ska sköta sig perfekt. Andra tycker att det är tufft och kämpar på. Ingen är ju perfekt men avsett hur man är som person så är det såklart viktigt att följa de riktlinjer man får även om olika kliniker ger olika råd.

Jag som är sleeveopererad opererades på en privat klinik och jag har följt de råd och rekommendationer jag fått till punkt och pricka kan jag säga. Jag vågade inget annat. För efter att ha misslyckats med alla viktminskningsförsök i hela mitt liv så kändes det som om detta var sista chansen för mig. Men även om jag har följt alla riktlinjer så betyder ju inte det att det varit enkelt. Det som har varit och fortfarande är absolut svårast för mig är att få i mig all vätska varje dag.

Flytperiod 

Den rekommendation jag fick var att flyta i 2 veckor efter operationen och äta små portioner på 1-1,5 dl åt gången. Ärligt talat så var jag ganska trött på flytet eftersom det förekommer även innan operationen. Men det är ju säkert så för de flesta och måste man så måste man. Orsaken till flytet efteråt är ju att magsäcken är svullen efter ingreppet och behöver läka ordentligt. Det kan ju rentav vara farligt att äta för mastig och svårsmält mat direkt efter operationen. Maten rekommenderas vara helt slät utan bitar och så pass rinnande att man ska kunna dricka den genom ett vanligt sugrör var det tipset jag minns allra bäst.

För min del blev det nog mest drickyoghurt, sockerfri nyponsoppa och smoothies dessa veckor. Jag hade även förberett både kräftsoppa och broccolisoppa som jag frusit in i miniportioner.

Mosperiod

Därefter följde 3 veckor med mosad mat på 100-150 g per portion för att få magsäcken att successivt vänja sig vid grövre mat. Till en början skulle maten vara slät utan bitar men ändå lite fastare i konsistensen. Det skulle vara lättsmält och kunna finfördelas med gaffel var rådet. Jag rekommenderades också att vara försiktig med stekt mat och friterad mat som ju gärna blir hård på ytan. Ett annat råd var att till en början skippa trådig mat så som sparris, ananas och citrusfrukter till exempel. Även vitt bröd och pasta och annat ”degigt” ska man vara försiktig med fick jag veta.

Jag hade dock lite svårt med maten och litade inte på mättnadskänslan den första tiden. Därför fick jag inte i mig de rekommenderade mängderna alls.

Vad åt jag?

Jo, lite utvalda barnmatsburkar till en början och mjuk mat som potatismos, kokta grönsaker och kokt fisk. Det blev en del yoghurt och havregrynsgröt och det var nog här nånstans jag upptäckte kesofruttin som jag fortfarande älskar! Efterhand som jag märkte att det funkade så vågade jag mig på annat, men jag var oerhört försiktig. Jag mådde illa en hel del i början och var livrädd för att även få ont i magen, att något skulle fastna eller att jag skulle förstöra allt. Jag vågade till exempel inte mig på knäckebröd som ju om man tuggar ordentligt blir till mos. Och så var det ju det här med mättnadskänslan. Kanske lite mesigt och jag var nog lite för försiktig i början om vi ska vara ärliga.

Tugga, tugga, tugga!

Det är otroligt viktigt att äta långsamt och att tugga maten jättenoga för att minimagen ska klara av att bearbeta den ordentligt. Det kan finnas risk för att matbitar kan fastna på vägen ner annars. Sätt en timer för att inte äta för fort! Eller använd Baribuddy-appen! Minimagen kan ju inte bryta ner maten lika effektivt som tidigare och om man dessutom äter eller dricker för snabbt fyller man den lilla magsäcken för snabbt och kan då bli illamående och få rejäla magsmärtor. Även kräkningar kan förekomma och jag som har kräkfobi slipper helst det. 

Dricka till maten

Jag fick rådet att inte dricka i samband med måltider och istället vänta med det i 30 minuter. Det är ett råd jag fortfarande följer fullt ut kan jag säga. Risken är annars att man kan ”skölja igenom” maten för snabbt och på så sätt sätt bli hungrig för fort igen. Blir man hungrig för snabbt så äter man mer, och äter man mer så ökar man troligen i vikt, ja ni fattar.

En annan sak att tänka på är att undvika att dricka precis före en måltid för att inte riskera bli för mätt av vätskan och därmed inte orka äta så mycket mat. Det kan också bli till en ond cirkel. En del menar också att man dumpar lättare om man dricker till maten. Det har jag ingen egen erfarenhet av för som sagt så dricker jag aldrig till mina måltider, det har blivit till en vana numera.

Portionsstorlekar

Det är väldigt olika hur mycket mat minimagen tolererar, att alla äter väldigt lite i början vet vi. Men faktum är att en del klarar normalstora måltider ganska snabbt medan andra aldrig kommer att kunna äta några större mängder. Anledningen till det har att göra med att vi har alla olika energibehov och förbränning beroende på många faktorer, inte bara arv och gener utan också hur pass aktivt liv vi lever. Även vår ålder och kön spelar såklart roll. Det kan även vara så att lilla magsäcken har vidgats litegrann, för det går faktiskt. Men det brukar i regel vara marginellt. Hur som helst så är det viktigt att inte äta mer än man gör av med för då går man ju upp i vikt, så är det ju för alla. Jag har varit opererad i 3 år nu, äter alltid på en assiett och är fortfarande långt ifrån normalstora portioner.

Boktips!

När jag hade bestämt mig för en sleeveoperation så köpte jag två böcker.

  • Ett liv med sleeve av Therese Goding är en fantastisk handbok med allt du behöver veta, väldigt informativ och inspirerande. Författaren är dietist och varvar råd kring kost och rörelse med en massa recept. På en del kliniker får man denna bok i samband med sin viktoperation vet jag.
  • Ingen jävla quickfix av Weronica Olofsson är en annan bok där författaren delar med sig av sin personliga resa mot en överviktsoperation på ett annat sätt, väldigt personligt och självutlämnande.

Till sist

Vi har alla olika bagage och olika mål med våra viktresor. Samtidigt jämför vi oss gärna med varandra. Det är viktigt att man förstår att vi alla har olika förutsättningar i grunden och att resultatet även beror på det och inte enbart hur man sköter sig. För det finns det en del saker kan man inte förklara, vissa gör precis som de ska men ändå når de inte önskat resultat.

  • Vissa hamnar på viktplatåer under resans gång, andra inte.
  • Somliga kan äta större portioner efter ett tag, men långt ifrån alla.
  • En del blir känsliga mot socker och fett, andra klarar det (tyvärr) galant.
  • Vissa dumpar hela tiden medan andra knappt vet vad dumpa är.
  • En del når målvikt, vissa gör det inte.
  • Några går upp några kilo igen efter att ha nått sin målvikt, andra stannar och förblir viktstabila.
  • Det finns även de som tappar all sin övervikt och lite till som får kämpa med undervikt!  

En sleeveoperation är verkligen ingen quickfix, det är ett verktyg för att försöka nå en hälsosam vikt. Bäst resultat brukar man få genom att följa de riktlinjer och rekommendationer man får från kliniken man opereras på. Men, som sagt, alla mål nås inte för alla.

Det var lite tips och tankar från mig, kram på er! Följ mig gärna på instagram om ni vill.

13+

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.