Som sleeveopererad är det viktigt att äta regelbundet, helst var tredje timme. Det funkar ganska bra för mig, numera äter jag när jag blir hungrig och om det är 2 eller 4 timmar emellan spelar inte så stor roll. Jag vill också helst att mina måltider ska ha störst fokus på proteinet.

Det som har varit svårast för mig är frukostarna som jag skrivit om innan här. Magen är ju inte så glad för ljust bröd numera så det skippar jag helst och pannkakor funkar inte heller jättebra längre. Eftersom min man äter glutenfritt så blir det att jag också gör det när vi äter tillsammans. Han äter gärna glutenfritt bröd eller glutenfria flingor, men då blir det ju genast massor med kolhydrater, så det undviker jag helst.

När jag hittade de här fantastiska kesopannkakorna under min tid som LCHF-are så blev det kärlek direkt! De är glutenfria OCH proteinrika!

   

Receptet är superenkelt och det går att variera i det oändliga med diverse smaksättningar. Ibland tar jag vaniljpulver enligt receptet, ibland tillsätter jag kanel eller nystött kardemumma istället. En klar favoritsmaksättning är saffran och det funkar till och med att tillsätta mörk choklad hackad i småbitar om man vill lyxa till det lite extra.

Grundreceptet är i alla fall detta:

Något som är viktigt att tänka på är att steka dem på ganska låg värme, de bränns nämligen vid ganska lätt. Jag rekommenderar att man använder smör eller kokosolja att steka i. Olja funkar lite sämre enligt min erfarenhet, då bränner det lätt fast i pannan.  Det tar en stund att steka dem och det kan vara lite svårt i början att få dem snygga.

Ibland kan man variera sig och låta bli att mixa keson utan istället vispa ihop ingredienserna som de är. Då får pannkakorna en annan karaktär eftersom ”kesokornen” är kvar och smeten blir inte helt slät. Men det är gott det med.

Variera tillbehören!

Tillbehören varierar man efter tycke, smak och humör. Jag har ofta vaniljkesella eller vispad kokosgrädde och färska bär/frukt till mina. Eller varför inte en liten klick vispad grädde? Det går också utmärkt att göra dem lite matigare och använda dem som blinier och ta kaviar och gräddfil till. Eller skalade räkor eller lax och färskost till exempel. Mums!

       

Givetvis kan man äta dem till andra måltider än frukost!

Jag gör ofta dubbel sats och lägger några i frysen. Det är superskönt att snabbt kunna plocka ut en eller två och bara mikra dem lite, då slipper man ju ett moment.

Rekommenderas varmt!

Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg