Brukar ni äta risifrutti? Jag har köpt nån enstaka emellanåt, när hungern varit akut eller om det har behövt att gå snabbt. Är inte så förtjust i varken proteinpuddingar eller proteinbars, då tar jag hellre något annat, exempelvis en frukt eller just en risifrutti eller kanske mannafrutti. Tyvärr innehåller ju dessa frutti-varianter lite socker, även om jag har förstått att det är mindre nu än tidigare. Men eftersom jag numera inte är så sockerkänslig så har jag tyckt att det varit himla enkelt att äta en sådan som mellis till exempel. Det dök faktiskt upp en sockerfri variant av risifrutti, men den är dock inte alls lika god tycker jag eftersom den tyvärr smakar mest sötningsmedel.

Nej tack till sylt!

Det jag inte gillar är dock sylten som följer med. Den äter jag aldrig, sylt är verkligen inte min grej. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i det överhuvudtaget faktiskt och inte marmelad heller. Troligen är anledningen till det att jag har svårt för klumparna/bitarna av bär eller frukt som oftast finns i både sylt och marmelad. Det är liksom bär som är mosiga och överkokta och hur kul är det…? 😜 Nej, hellre lite färska bär som tillbehör tycker jag. 

Risgrynsfrutti

Jag är kanske lite sen på det men jag började att experimentera lite själv för ett tag sedan. Det finns ju varianter man kan göra själv med kokt kall risgrynsgröt som man blandar med vispad grädde och smaksätter med vanilj. Nästan som ris a la Malta och ganska fettrikt alltså. Men jag såg nånstans att om man byter ut grädden mot kvarg så får man ner kalori-innehållet väsentligt. Eller varför inte ta Larsas goda fettfria grekiska yoghurt tänker jag då? Med en aning honung i blir det toppen! Man kan ju också blanda med proteinpudding med vaniljsmak om man gillar det.

En annan variant av kesofrutti

Häromdagen rörde jag ihop ytterligare en variant som blev riktigt, riktigt god. Tanken var att ta keso istället för kall risgrynsgröt och blanda med kvarg och vaniljpulver, det blir ju lite mer proteinrikt med keso. Kvargen var dock slut insåg jag plötsligt, attans också! Då testade jag att ta lite vaniljkesella istället och vilken hit det blev! Ja, nu innehåller ju vaniljkesellan också lite socker, men de mängderna jag använder gör varken till eller från har jag bestämt mig för!😇

Istället för sylt väljer jag som sagt att lägga till lite färska eller kanske frusna bär. Fräschare och nyttigare, helt klart och på så sätt ännu mindre socker/sötningsmedel inblandat.

Vill du testa så blanda ihop följande:

1 dl keso

0.5 dl vaniljkesella

ev lite vaniljpulver

Rör om väl och servera med valfria bär eller varför inte lite frukt? Supergott! Det finns alltså ingen anledning att köpa färdiga risifrutti-förpackningar längre om ni frågar mig. Och det funkar precis lika bra att göra en egen mannafrutti-variant. Koka då mannagrynsgröt och låt det kallna. Mät sedan upp och blanda med kvarg och lite vaniljpulver eller vaniljkesella efter smak.

Jag såg förresten att min bloggkollega Sophia också gör en variant av kesofrutti och kallar det för nyttifrutti. Hon har även i extra proteinpulver. Smart!

Testa vetja! 😃

Följ mig gärna på Instagram: minimagen18

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg