Hej!

Jag har tidigare berättat om mina nyvunna träningsvanor här. Från att ha varit en otränad soffpotatis så har jag i och med min sleeveoperation förändrat hela min inställning till träning. Det är både kul och livsviktigt för mig numera! Jag har dessutom tid att lägga på träning nuförtiden med stora barn som klarar sig själv och en make som är mycket engagerad i föreningslivet med mera. Så tiden finns där på ett annat sätt än tidigare. Dessutom tränar jag en del med båda mina barn faktiskt, det tycker jag är toppen! Ett riktigt bra sätt att umgås på! 

Sedan förra inlägget om mina träningsvanor så har en hel del utkristalliserats kan man säga. Det har liksom kommit fram vad för slags träning jag egentligen gillar. Och framförallt vad som faktiskt passar just mig. Löpningen till exempel, har jag mer eller mindre gett upp. Det är inte min grej, fast gudarna ska veta att jag har försökt att göra det till min grej! Men nu lägger jag ner springandet! 

Just nu tränar jag 4-5 ggr i veckan

  • Det blir styrketräning på gymmet minst en av de gångerna och då kör jag antingen armar/axlar/rygg eller ben/lår/mage. Jag har ett eget utformat program som jag fått hjälp med. Det blir olika maskiner och en del viktlyftande och dessutom kör jag roddmaskin eller trappmaskin beroende på vilken del av kroppen jag tränar just då.

  • Utöver vanlig styrketräning så blir det oftast 2 gruppträningspass också. Då väljer jag helst CardioStep som är uppbyggt i konditionsintervaller med olika steg upp och ner på en bräda som varvas med styrka för mage, lår och rumpa. Svettigt och roligt! En annan favorit är BodyBalance som är en blandning av pilates, yoga och tai-chi där man fokuserar på rörlighet, styrka och balans. Det är också roligt och lite svettigt även om man inte blir så flåsig. Dottern och även systerdottern hänger på emellanåt, kul! 

CrossFit är kul!

  • Sonen och hans kompis brukar hålla i ett CrossFit-inspirerat pass på lördagsmorgnarna. Då kör vi olika WOD:s (workout of the day) med en massa burpees, sit ups, push ups, pull ups, box jumps, air squats och även lite marklyft. Emellanåt har jag träningsvärk så att jag knappt kan gå! Ibland hänger dottern också med och även min bror börjar visa intresse. ”The more the merrier” heter det ju! 

    

  • Förutom de här passen som sker inomhus på gymmet så vill jag gärna få till nån powerwalk utomhus i veckan också. Gärna i skogen eller på stranden om det går. I vintras i mörkret körde jag mest i närområdet, det har faktiskt hänt att jag haft pannlampa på…! 

En del människor som känner mig utan och innan har haft lite svårt att ta in att jag numera tränar både mycket och regelbundet. Jag kan säga att jag tillhörde själv den kategorin i början. Det var liksom inte helt solklart att träning skulle bli min grej! Jag har ju gjort idoga försök förr om vi säger så. Men nu i samband med min sleeveoperation så gjorde jag ett riktigt seriöst försök och denna gång gick satsningen äntligen hem! 

Träningen har blivit ett måste

Faktum är att idag har jag svårt att tänka mig att vara utan det. Jag tränar framför allt för att må bra och jag HAR blivit starkare och smidigare och jag orkar mer. Otroligt viktiga hälsovinster för mig! Min mamma dog av hjärt/lungsjukdom och jag gör allt jag kan för att inte hamna där. Sedan vet ju jag också att träningen inte är några garantier för att komma undan det, men jag gör i alla fall vad jag kan numera.

Följ mig på instagram om du vill, minimagen18 kallar jag mig där.

Kommentarer

Blir väldigt inspirerad av att läsa om att du verkligen lyckats med att börja gilla träning! Själv har jag, som du, försökt mig på flera gånger och försökt bli ”biten” men det har aldrig lyckats. Att gå till gymmet och vara tjock gjorde bara att jag mådde dåligt och vände mer eller mindre i dörren, alla dessa speglar överallt inne på gymmet var inte alls uppmuntrande. Ditt inlägg här om din träning gav mig hopp!!

kram//Maria

0

Vad kul! 🤗
Fattar dock precis vad du menar med speglarna på gymmet. Det är inte så att jag ÄLSKAR att kolla på mig själv i spegeln, men numera kan jag göra det utan att må dåligt. Är så himla tacksam för min sleeve, med den som verktyg har jag förändrat mycket, både psykiskt och fysiskt! För det var verkligen en riktig högoddsare att jag skulle bli ett träningsfreak. Men så blev det. 😇
Igår körde vi ett CrossFit-pass och idag har jag träningsvärken från helvetet. Men jag har ett pass CardioStep inbokat senare i eftermiddag så det är bara att bita ihop…

Tack snälla för att du läser och kommenterar, det betyder mycket! Lycka till nu med allt du har framför dig, jag håller tummarna!

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg