Jag får ofta frågan om vad jag som är magsäcksopererad äter till frukost. Det verkar vara många med mig som tycker att det är så tråkigt att äta samma sak varje dag! En del har tröttnat på kvarg, andra har förätit sig på ägg eller något annat. Mitt råd är därför att variera frukosten så mycket det går, då är det mindre risk att man tröttnar. Här kommer ett gäng frukostförslag att ta till när inspirationen tryter.

Ägg i alla former!

  • Kokta ägg med kaviar, örtsalt eller kanske majonnäs? Skiva och lägg på en brödskiva eller en          knäckemacka. Jag kokar alltid 7-8 st åt gången, perfekt att ha i kylen.
  • Stekta ägg. Variera med olika tillbehör och även kryddor eller örter ovanpå.
  • Klassisk äggröra med en skvätt mjölk, salt och peppar. Jag gör dock alltid äggröra efter Gordon Ramsays recept med en tesked creme fraiche som jag rör i allra sist. Då blir den riktigt krämig och god!
  • Omelett som kan fyllas med allt möjligt. Rökt lax och färskost är min personliga favoritfyllning. Om man vill kan man ostpanera omeletten. Har du inte provat det så gör det! Det är himla smarrigt!

Kesofrutti och smoothie

  • Kesofrutti  serverat med bär/frukt eller granola. Jag blandar oftast keso med lika delar fettfri grekisk yoghurt och vaniljkesella. Färska bär är godast till men det funkar med frusna också. Det är också gott att blanda med clementin- eller apelsinklyftor. Eller varför inte vindruvor eller mango? Jag har ofta granola till min kesofrutti och gör alltid min egen glutenfria variant.
  • Smoothie! Jag följer sällan något speciellt recept utan tar det jag har hemma och då blir det oftast frukbaserade varianter. Ett toppentips är när bananerna börjar bli övermogna så skär jag dem i slantar och lägger i frysen, det är perfekt att ta fram och ha i smoothies. Mango, jordgubbar, blåbär, hallon och/eller björnbär är också toppen att ha i, frusna eller färska. Kvarg eller yoghurt och kanske en skvätt apelsinjuice. Vill man ha mer grönsaker i så kör på selleri, avokado och/eller gurka till exempel.

Chia, gröt och bröd

  • Chiapudding! Gott att smaksätta med kakao, lakritspulver eller bär. Jag använder ofta kokosgrädde som bas och toppar med kvarg och bär.
  • Gröt i olika varianter. Jag älskar havregrynsgröt med rivet äpple, kanel och mjölk och det står jag mig länge på. Mannagrynsgröt funkar också bra, det är så enkelt och gott!
  • Mjukt bröd har jag dragit ner på sedan min sleeveoperation. Men ibland kan jag längta lite efter det och då blir det mest någon grövre brödsort med proteinrika pålägg. Annars väljer jag gärna knäckebröd eller hembakat fröknäcke.

Kesoplättar, caprese och pizza

  • Kesoplättar eller bananplättar. Servera med kvarg eller kesella och lite goda bär. Jag gör ofta ett rejält gäng och lägger en del av dem i frysen, det är toppen att kunna ta fram till mellis, bara micra dem lite.
  • Mozzarella Caprese En av mina absoluta favoriter som jag skulle kunna äta alla dagar i veckan! Jag lägger gärna till t ex avokado eller några skivor salami för att variera det lite ibland.
  • Stekt korv eller pizza! Ja, varför krångla till det? Någon gång ibland kan jag mycket väl steka en korv eller två till frukost eller ta en slice pizza om det finns över.

Overnight oats

 har blivit väldigt trendigt och poppis och kallas också för hälsogröt. Innehåller få ingredienser, går snabbt att röra ihop och jag har förstått att det räknas som rawfood med bibehållna vitaminer utan uppvärmning. Så listan på bra egenskaper kan göras lång, men jag har faktiskt aldrig testat! Har jag missat något? Ja, kanske, men jag vet inte, kall gröt är inget jag längtar efter precis… Sedan fattar jag så klart att det är tillbehören som är halva grejen. Jag får väl testa nån dag helt enkelt.

Annars gillar jag ju ägg i olika former…🤗

Det var lite frukosttips från mig, vad äter ni andra?

Följ mig på Instagram om du vill, där uppdateras dagligen.

27+

Kommentarer

Oj, vad mycket bra frukost/mellisförslag 😀 tack!!
Jag äter mycket ägg tycker jag står mig längst på just ägg, gillar stekt ägg på knäckemacka. Annars kvarg med bär och sen har jag hittat ”salladsmix” i affären som jag har på kvargen, i mixen är det nötter och olika frön, perfekt på kvargen tycker jag. Gillar även gröt, både havregrynsgröt, med kanel och hemgjort äpplemos, och mannagrynsgröt är riktigt mjukt och fint för magen.

MariaG

0

Tack själv för dina tips! Stekt ägg på knäckemacka har jag aldrig testat, det får jag nog göra och den där salladsmixen låter också spännande!
Tack för att du läser och kommenterar!

0

Älskar älskar älskar!!!! <3 Så många bra förslag och så vackra inbjudande bilder! TACK för ett toppen-inlägg. Kram

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.