Det kan ta sin tid innan man lär känna sin minimage och lär sig vad den gillar och inte gillar. Smak och vad man tål kan ofta förändras, i alla fall till en början. Ge magen den tid den behöver för att stabilisera sig, ha inte bråttom är mitt råd.

Måste man väga och mäta maten och äta var tredje timme?

Nej, det har jag aldrig gjort tror jag, inte ens i början. Jag har försökt att äta när jag varit hungrig och försökt att äta till jag har känt mig mätt.

Eller ja, de första månaderna efter min sleeveoperation hade jag lite problem med illamående och det var svårt för mig att äta. Det tog tid att få i sig soppor och dricka i början. Jag var dessutom sällan hungrig och fick verkligen tvinga i mig för att få ork och energi. Men jag fick definitivt inte i mig de rekommenderade mängderna på ca 1-1,5 dl. Därför var det extra viktigt att fokusera på mina vitaminer och mineraler som jag började ta direkt efter operationen.

Sorg och elände

kom tyvärr in i mitt liv 6 veckor efter min operation då min älskade mamma gick bort och livet förändrades helt. I början glömde jag helt bort att äta och höll på att krascha ordentligt. Efter samtal med dietisten på Aleris så fick jag hjälp att hantera mitt matintag och därmed kunde jag också börja hantera min sorg. Hon menade att det inte var så viktigt vad jag åt och vilka mängder. Huvudsaken var ATT jag åt. Jag fick helt enkelt tvinga mig själv att äta nåt litet då och då och på så sätt lyckades jag vända den nedåtgående spiralen. 

Mättnadskänsla

Illamåendet mattades sedan av stegvis efter några månader och det blev lättare att äta. Jag äter fortfarande när jag är hungrig och jag äter tills dess att jag känner att en mättnadskänsla stoppar mig. Och när den sätter stopp, ja då är det verkligen STOPP! Inte en endaste smula till får plats då! Sedan äter jag när jag är hungrig igen, tittar oftast inte på klockan. Det går oftast 2-4 timmar mellan måltiderna, ibland mer, ibland mindre. Orsaken till skillnaderna beror på hur mycket jag dricker mellan måltiderna och inte minst på hur proteinrika eller kanske snarare proteinfattiga måltiderna kan vara ibland. Jag upplever ofta det att det är när jag äter mer kolhydrater som jag blir hungrig fortare.

Proteinfokus

Därför försöker jag mestadels att fokusera på proteinet och försöker undvika att småäta mellan målen. Självklart lyckas jag inte med det alltid. En och annan kolhydrat slinker såklart ner då och då, man är ju inte mer än människa! Fast magen mår helt klart mycket bättre av proteinet och den för inte ett sånt himla oväsen då som när den får kolhydrater.

Små portioner

Det är nu 1,5 år sedan min operation, målvikten nåddes efter 8 månader och jag har varit viktstabil i 10 månader. Jag äter fortfarande mindre portioner, alltid på assiett eller ur en mindre skål och måste fortfarande tänka på att äta långsamt, annars får jag lätt ont i magen och/eller blir liksom proppmätt direkt. Äter jag däremot sakta så får jag plats med liiiite mer mat i magen och kan då hålla mig mätt lite längre.

Vi är alla olika!

Ovanstående är alltså mina erfarenheter. Det som är viktigt att tänka på är att vi upplever och reagerar på så olika sätt efter våra magsäcksoperationer. Det som är rätt för någon kan vara helt galet för någon annan. Vi som bloggar här till exempel skriver ju utifrån våra perspektiv och hur våra psyken och minimagar har fixat saker och ting. Men det betyder ju inte att den som läser det vi skriver mår likadant eller upplever saker på samma sätt. Man kan ju däremot få råd och tips som kan vara väldigt värdefulla! Men det är viktigt att lyssna på sin EGEN kropp, för det är ju faktiskt som så att:

  • En del klarar kolhydrater bättre, andra betydligt sämre.
  • Vissa måste äta strikt var tredje timme, men inte alla. Några äter oftare och andra mer sällan.
  • Några klarar inte att äta socker och/eller för fett medan andra fixar det galant!
  • En del kan äta större portioner efter en tid, vissa kan inte det.
  • Vissa dumpar väldigt ofta, ibland kanske av oklar anledning medan andra knappt vet vad dumping är!
  • Några hamnar på viktplatåer under viktnedgången, andra fullkomligt rasar i vikt!
  • En del vill och orkar träna och mår bra av det, andra gör det inte och mår lika bra för det.
  • Vissa får olika komplikationer efter op, andra mår hur bra som helst.
  • Många når sin målvikt, men alla gör inte det. En del måste kämpa för att bibehålla sin målvikt medan andra inte behöver bry sig alls om vikten mer.
  • En del når sin målvikt och stannar där medan andra lägger på sig ett par kg efter en tid, det är inget ovanligt. Det är heller inte ovanligt att efter att ha uppnått målvikt tappa ytterligare något/några kg.

Det finns inga rätt eller fel!

Det som funkar för mig kanske inte funkar för dig och tvärtom. Eller så gör det kanske det. Men det finns inget som är vedertaget för alla som är överviktsopererade, vare sig man har gjort en sleeve eller en gbp. Alla kroppar är olika och reagerar olika, det får vi aldrig glömma bort.

Så nej, man måste inte väga eller mäta mängden mat man äter tycker jag. Man ska stoppa i sig de mängder mat man mår bra av, normalstora eller lite mindre, din minimage avgör. Och tycker man att man äter för stora portioner eller för stora mängder mat så prata med en dietist. Likaså om man upplever att man känner sig hungrig lite för ofta, eller om vågen pekar lite för mycket uppåt (eller nedåt för den delen). Tveka inte att ta hjälp från de som faktiskt är utbildade inom området och som har större kunskap.

Det var lite tankar från mig denna torsdagskväll.

Följ mig gärna på instagram om ni vill: minimagen18

Kommentarer

Mycket givande inlägg, särskilt då man varit opererad sedan ett par år och med tiden mattas rutinerna smått ur och det är lätt att hamna i obalans vilket stressar. Är man dessutom med i ex en Facebook grupp med andra överviktsopererade, är det lätt att färgas av oro och negativa effekter som några få trots allt drabbas av. Ja det är en balansgång med detta verktyg 🧘🏼‍♀️

0

Tack för fina ord!
Precis! Vi hanterar ju detta fantastiska verktyg på olika sätt, ibland är det svårt för psyket att hänga med, det är ju en balansgång precis som du skriver. Det är viktigt att hitta egna rutiner som passar en själv tycker jag och att inte stressa upp sig om man hamnar lite fel. Jag var med i någon fb-grupp i början av min viktresa men jag valde bort det för jag tyckte att det var för stort fokus på komplikationer och det som var negativt. Tack för att du läser och kommenterar! 💕

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

Sluta blogga
Amanda
4 1 december 2019

Sluta blogga

Hej Som ni som följt min blogg vet så har jag uppdaterat väldigt dåligt de senaste månaderna. Jag har inte mått så...