Morgontrött, svårt att komma upp och komma igång

Jag är sjuuuuuuukt morgontrött och har ett stort sömnbehov. Om jag inte ställer klockan utan sover till jag vaknar själv så blir det 10-11 timmar för att vakna utsövd. Det lägger lite krokben för mig med matrutinerna på helgen.

Resultat av att vara en sjusovare

Eftersom jag kommer upp sent på morgonen resulterar det i att första målet blir intaget sent. Ligger med andra ord efter redan från början och försöker ”komma ikapp” resten av dagen. Det blir en stress och resultatet oftast att jag inte äter tillräckligt många mål på helgerna. Inte bra. Fick lite tillsägelse av dietisten på 6-månadersuppföljningen på grund av detta. Vissa helger kommer jag bara upp i 3-4 mål. Med tanke på de små portionerna så tyckte hon inte att jag får i mig tillräckligt med näring då. Målet för mig är i dagsläget ca 7- 8 mål på vardagarna och 5-6 mål på helgen.

Hur jag ”borde” göra

Jobbar på att hitta någon bra rutin på lediga dagar. Borde bara gå upp tidigare, men det är inte så ”bara” för mig. Eftersom jag är så pass morgontrött fungerar den logiska hjärnan helt enkelt inte på morgonen. Varje kväll bestämmer jag mig för att jag minsann ska komma upp, men det går inte. Låter fånigt, jag är medveten om det. Jag är en vuxen människa och jag borde helt enkelt bara göra det. Upp och hoppa, bara gört! Sen kommer morgonen och jag är totalt hopplös precis i stunden. Ingen logik fungerar just då. Ställer jag larm behöver jag alltid ställa minst tre st, för jag har en tendens att sova mig igenom larmen eller att stänga av det i sömnen. Jag har testat att sova med persiennerna öppna också, men inte ens solen som lyser mig rätt i ansiktet väcker mig. Jag tror faktiskt att sova är min super power ! And ”with great power comes great responibility” heter det ju. Jag har helt klart inte lärt mig hantera min super power ännu 🙂

Sovande Yoda, med texten "The force awakens. The force needs 5 more minutes"

Vill så gärna vara/bli en morgonmänniska

Jag hade en förhoppning om att bli lite mindre trött efter operationen, då jag läst om vissa som blivit mer morgonpigga. Dessvärre verkar jag inte vara en av dessa personer! Inte ännu i alla fall, men jag lever fortfarande på hoppet. Tänkte att eftersom sömnkvalitén är bättre nu när jag inte snarkar eller har andningsuppehåll (tack tack tack för detta) så borde jag vara mer utvilad när jag vaknar. Tyvärr känns det som att jag går omkring lite i en dvala jämnt just nu. Inne i en riktig tröttisperiod och behöver få sova ut lite på helgen för att orka veckorna. Jag vill så gärna vara en morgonmänniska, jag tycker att det verkar så härligt! Komma upp och kunna äta frukost i lugn och ro och komma igång med dagen tidigt. Dagen måste ju känna smycket längre också. Så avundsjuk på er morgonmänniskor där ute! 🙂

Väckerlocka med text "Good morning, wake up, rise and shine"

Väl uppe ur sängen

När jag väl och äntligen kommer upp då? Jo, men då är det frid och fröjd. Har goda rutiner när jag väl är vaken. Äter fortfarande bra kost trots helg och med 2-3 timmars mellanrum, det är bara det att målen totalt sett blir för få. Hinner liksom inte riktigt med. Blir galen på mig själv. Här är min game plan!

Ska jobba på att:

1-Ställa klockan på helgen (men sååååå tråkigt att behöva göra det)
2-Faktiskt gå upp när klockan ringer och inte snooza
3-Ha förberett frukosten kvällen innan så det inte går åt extra tid att göra i ordning något. Det ska bara vara att ta fram och få det avklarat.

Får se om det går, never give up! 🙂

Hur gör ni? Är ni morgonpigga? Har ni några tips? Hur ser era rutiner ut på helgen?

Kram Sophia

Följ mig gärna på Instagram
Healthier_zoph heter jag där

Kommentarer

Hej!
Även här är vi lika!! 😀
Men vad är sent för dig?
Jag går upp vid ca 10:00-11:00 på helgen.. Äter frukost då… Sedan vid ca 13:30-14:00 lunch, mellis vid 16:30 och middag ca 19:00 och så har jag tagit sista målet vid ca 21:00 och därefter dricker jag oftast två muggar te med 2 dl lättmjölk i, någon timme senare, alltså 6 mål!
Viss tidsförskjutning kan det bli, men oftast så äter jag 5 mål och dricker det sista…
Detta fungerar för mig och jag har lärt mig att inte låta det gå mer än 2.5-3 timmar mellan varje mål samt att jag ska ut och Pw:a så måste jag äta innan, annars blir jag lite yr… 😉

Kram Eva-Marie 😀

0

Vad roligt att vi har så många beröringspunkter 🙂
Jag brukar ha klockan på 9, ändå inte vakna förrän 10-10:30. Ta mig ur sängen till ca 11 och få i mig första målet framåt 11:30. Mycket ledtid som du hör, haha.
Jag ska försöka göra mer som du skriver att du gör. Äta direkt när jag kommer upp och sen vara benhård på att äta lite tätare mål -då borde det gå vägen. Tack för att du delar med dig fina du! Jag är mest sugen på kaffe när jag vaknar, men här har jag en liten bra grej ändå. Jag häller kaffet i en stor termosmugg och sen häller jag i 1,5 dl Njie Propud milkshake med cappuccinosmak. Den är supergod tycker jag, har den istället för mjölk. Godare och mer proteiner, och här sa dietisten att om jag gör så får jag räkna kaffet som ett mål 🙂 DET tycker jag är toppen för min del.
Kram på dig!
Sophia

0

Jag vi är lika i mycket!! 😀
Jag är ju rätt hungrig när jag vaknar så jag äter direkt! Sedan ska jag ju ta mina Baricol och några andra tabletter så jag vill få i mig frukost innan. Dricker även vatten, ca 20 min efter.. Ser till att jag dricker 1 liter, tillsammans med medicinen!! 😉
Förstår att det kan vara lite tufft om du inte känner hunger, det gör jag el ett sug rättare sagt! Men det är lite klurigare när man är ledig!
Jag jobbar ju i Förskolan och där har vi ju frukost 8, lunch 11:30, mellis 14:30, hemmamiddag vid 17:30 el tidigare och sedan kvällsmål och mitt te med mjölk… Jag har tack och lov hittat min rytm!! 😀

Däremot brottas jag med suget, att jag tycker själv att jag kan stoppa i mig det mesta!… Jag äter det som bjuds men mäter upp 1dl protein 0.5 dl kolhydrater samt lite grönsaker bredvid.. Börjar jag lägga på mer kommer jag att fuska, för jag kan äta mer utan några problem.. 😉
Hoppas att du hittar din rytm och mår bra!! 😀

Kram E-M 😀

0

Vad glad jag blir att höra att du funnit så bra rutiner och en bra rytm! Jag hittar nog min också så småningom 🙂 Det tar ju tid för rutiner att sätta sig, så det kommer säkert, så länge man kämpar på så hittar man sin grej till slut.
Låter kämpigt att du behöver brottas med ett sug och att du känner att du skulle kunna äta mycket mer. Vilken enorm vilestyrka du måste ha som kontrollerar måltiderna så! Imponerande! Jag har ju en sån fruktansvärd tur att jag *peppar peppar* inte har något sötsug. Jag hoppas verkligen det håller i sig.
Tack för ditt fina meddelande, omtanke och pepp! Kram på dig!

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg