Det här med att vara duktig, ha koll på läget, ständigt vara motiverad, motiverande och allmänt grym? Är det så i verkligheten?

Nja, ingen är perfekt. Klart det inte är så att man ständigt har motivationen på topp eller att man är ständigt grym med  kost och träning. Att göra sitt bästa är faktiskt gott nog, man är ju bara människa. Det går upp och ner som med allt annat i livet. Jag tänkte dela med mig av hur det ser ut för mig 🙂

Kosten

Såhär 6 månader efter min Gastric bypass kan jag konstatera att det varit ganska lätt för mig med matvanorna och kosten. Det enda jag brottas med ibland är att hinna med alla målen på helgen. Jag hade gjort ett stort jobb redan 2 år innan operationen eftersom jag åt lchf-kost (fast lite mindre fett, eftersom min stora mage inte heller klarade det i för stora mängder). Jag hade redan vant mig av med läsk, socker och snabba kolhydrater. Åt inget godis, bakverk eller sådär, så sockersug är inget jag ”lider” av längre, fantastiskt nog. Tröstätandets dagar är förbi, det trodde jag aldrig! Lätt var det inte, men det gick tillslut. När jag blir sugen på nåt nu så är det oftast riktig mat, frukt/bär eller mellanmål, vilket jag är enorm tacksam för!

 

Fyllda matlådor och två glas med Over night oats och smoothie. Text: Food prep

 

Två glas med Over night oats och bär

Väljer att avstå socker

Efter operationen har jag intalat mig att jag nu är ”allergisk” mot socker, och att det inte är någon idé att prova det. Vill poängtera att det här absolut inte är någon pekpinne, här gör man självklart som man vill och mår bra av. Jag personligen mår bäst utan socker, eller att hålla det nere så gott det går. Så var jag även innan operationen. Jag brukade faktiskt få lite hjärtklappning när jag ätit sött, tex godis, även då, eftersom jag hade vant mig av med det. Så jag fortsätter på den linjen nu. Klarar man av att äta det och vill göra så vid vissa tillfällen så är det självklart upp till var och en 🙂  För mig ser jag dock ingen anledning till att vänja mig vid något igen som jag redan vant mig av med och inte saknar, om ni förstår hur jag menar. Detta är enormt ”lyxigt” har jag förstått, att slippa brottas med suget. Jag hoppas att det håller i sig, men jag är bara 6 månader in i resan ännu, så mycket kan ju hända och kom ihåg att alla är olika!

Lågkolhydratskost

Jag fortsätter även att självvalt äta lågkolhydratskost eftersom jag trivs med det. Jag får ju äta allt det gottigaste enligt mig själv, protein och grönsaker och någon god sås till. Däremot äter jag alla sorters rotfrukter och sådant, så ingen strikt diet med bara ovan jord grönsaker eller så. Jag bantar inte, jag äter bara det jag tycker om och mår bra av. Saknar inte tex ris och pasta och dessutom fick jag ont i magen av det tidigare så har inte ”vågat” prova det nu heller. Hur jag gör i framtiden får vi se, men just nu trivs jag bra. Märker dessutom att min mage verkar må bäst av ”ren mat”, gärna ganska torr eller hur jag ska uttrycka det. Kan ha lite sås (med lite fett i) vid sidan av, men ”guckig” mat är lite svårare att smälta och har en tendens att kunna frammana dumping hos mig.

Motionsvanor och Träning fram till nu

Går det lika bra att komma in i sunda vanor med träning då? Dessvärre inte måste jag ju erkänna. Det är här min stora utmaning ligger. Förvisso går jag fortfarande ner i vikt tack vare vardagsmotion som lite promenader, att ta trappor istället för hissen, kosten osv. Jag har även skaffat gymkort, men kan inte säga att det används överdrivet flitigt. Inte så att jag sliter ner trösklarna på gymmet direkt haha, men ibland så tar jag mig dit eller till utegymmet. Suck, vad ska man säga? Jag är en periodare när det gäller träning och har alltid varit. Jag tycker faktiskt det är ganska kul att träna när jag väl är där (inte alltid, men ofta), men att ta sig dit!! Det sitter såååå långt inne och inte ens moroten att jag kommer tycka det är kul när jag är där eller att jag kommer må bra efteråt hjälper! Jag VET att jag kommer må bra efteråt. Jag VET att jag borde träna så jag inte bara blir alldeles degig utan har en chans att ”tighta till mig”. Jag VET att jag borde träna av hälsoskäl. All denna vetskap hjälper sällan när latheten slår till, vilket är alldeles för ofta haha.

 

 

Kollage, Sophia tränar på utegym

Viljan att vara duktig!

Jag vill så gärna vara lika duktig som alla inspirerande människor man följer på Instagram. De är så duktiga och flitiga och jag önskar att jag vore likadan. Tyvärr verkar det bo en liten bekväm latmask i mig får jag väl lov att erkänna haha. När arbetsdagen är slut har jag ingen energi, ork eller lust att ta mig till gymmet. Då vill jag hem och få landa lite efter dagen. Det tar ändå tillräckligt mycket tid i anspråk med all förberedelse på kvällarna av frukost, lunch och mellisar som ska med dagen därpå tycker jag. Kanske ett svepsjälv? Här har jag en stor utmaning gott folk 😊 Det hade varit toppen om jag lyckades ta mig iväg och träna innan jobbet. Önskar återigen att jag var en morgonmänniska. Försöker se det så att jag har något att jobba på och finna en kul utmaning i det. Vore ju tråkigt om man var perfekt och inte behövde kämpa för någonting här i livet. Man uppskattar det säkert mer med lite slit 😉

Plan framåt

Kosten trivs jag som sagt bra med och tänker därför fortsätta likadant där.

Inför hösten finns det däremot en plan för att komma igång bättre med träningen. Jag har köpt PT-timmar och vi har redan bokat in tider från september och året ut där vi ska träna tillsammans en dag i veckan. Däremellan ska jag köra själv är planen. Eftersom jag betalat för det och kommer ha nån som ”piskar på mig” så hoppas jag att jag äntligen ska kunna komma in i en mer varaktig rutin och sluta med mitt jojo-beteende. Det återstår att se, men hoppet är det sista som lämnar människan!

 

Citat

Inspireras av andra men jämför dig inte

Vill bara säga att det är superbra att följa inspirerande konton på Instagram och andra sociala medier. Det är fantastiskt att få följa andras resor och att kunna hämta motivation och inspiration från andra. Påminner bara om att man ska vara lite försiktig så man inte fastnar i en jämförelse. Du är du och de är de. Vi är alla olika, har olika förutsättningar, bakgrund och våra egna saker att tampas med. Så inspireras gärna men jämför dig inte. Gör ditt bästa, man kan inte göra mer än så. Man kan inte vara duktig eller på topp precis jämt och det är faktiskt helt okej ❤️

 

Citat

 

Ta hand om er och kom ihåg hur bra ni är!
Kram Sophia

Instagramkonto:
healthier_zoph

 

Kommentarer

Hej! Vilken resa du gör och vilka förnuftiga tankar du har!! Jag har valt pw:s för de kan jag ta närsomhelst och lite hursomhelst!! Jag har ju bestämt mig för att inte stressa i att få till motionen och därför valt att pw:a!! Sååå keep up the good work och jag avundas ditt sockertänk! (Fast jag varit ganska duktig där själv, genom att avstå… 😉 ) Jag har dock blivit förtjust i Modifast´s Chokladpudding som jag äter som mellis/fika/godis och det fungerar för mig!! 😀 Kram E-M <3

0

Hej och tack för fina ord. Du är alltid så gullig och omtänksam. Stor kram till dig!
Det är ju toppen med pw:s! Det ger massor, både kondiion, bränner kalorier, men även väldigt skönt för huvudet och själen att få komma ut tycker jag 🙂 Jag har passat på med morgonpromenader nu i sommar när jag haft förmånen att kunna jobba en hel del hemifrån och därmed har sparat in tid som vanligtvis gå på att göra sig i ordning och ta sig till jobbet. Det har varit superskönt! Tycker du är jätteduktig och gör kloka val, man ska kunna unna sig ibland också. Jag tycker om Njie’s produkter. De smakar ju rätt sött får man säga, men för mig känns det som ett bättre val och magen klarar de produkterna bra. Man får hitta sin grej som passar en själv 🙂 Du är fantastisk! Kram igen! Sophia

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg