Välkomna till ”En typisk dag i Sophias nya vardag”

Här kommer den lite fördröjda del 3 av min lilla trilogi: ”Hur går det med rutiner när värden står på ända”.
Om ni  vill läsa de tidigare inläggen som  leder upp till detta sista inlägg i serien så länkar jag dem självklart så att ni hittar de lätt 😊
Del 1 och Del 2

Morgonpromenad och frukost nr 1

Jag kliver upp samma tid på morgonen som när jag faktiskt jobbade på kontoret eller hos kund. Gamla Sophia skulle definitivt ha tagit sovmorgon istället, men inte nu. Kliver upp, skuttar i träningskläder, tar mina morgonmediciner som består av Levaxin för min sköldkörtel (jag har Hypotyreos) och antihistamin den här årstiden. Är hungrig på morgonen, så jag tar med mig en proteinshake eller drickkvarg att få i mig de första 20-30 minutrarna på promenaden, ca kl 06:30-07:00. Morgonpromenaden brukar vara ca 8-10 km lång och tar mig ca 1,5-2 timmar. För mig är det ett fantastiskt sätt att vakna till och börja dagen på ett bra sätt.

Drickkvarg på morgonpromenaden

Starta arbetsdagen

När jag kommer hem startar jag kaffebryggaren medan jag tar en snabb dusch och byter om. Njuter av dagens första kaffe och startar upp jobbdatorn. Därefter blir det frukost nr 2 tillsammans med mina vitaminer (jag tar tuggisar från Baricol) framför datorn ca kl 09:00-09:30. Oftast har jag varit duktig kvällen innan och preppat bryggaren och frukosten så det inte behöver gå tid till det, utan jag behöver bara ta fram det ur kylen.

Kaffe med proteinmilkshake och over night oats

Lunch

Lunchen blir runt 12-snåret. Även den är färdig sedan innan så jag bara behöver värma den, så som jag skulle ha gjort om jag var på jobbet. Antingen är det rester från gårdagens middag, eller så tar jag fram något ur min matlåds-låda i frysen. Den är perfekt när man inte hinner eller orka fixa något. Finns alltid färdiga bra val 😊 Ibland äter jag lunchen framför datorn så att jag sedan kan få ta själva lunchrasten bara njutandes på balkongen. Eller så äter jag lunchen där. Försöker då koppla bort jobbet och lyssnar på lite ljudbok. Händer även att jag jobbar in lunchen.

Låda i frysen, full med matlådor

Eftermiddag

Eftermiddagens mellis är oftast inte förberett, men då tar jag något snabbt. Tex lite kvarg med bär och frön, eller knäckemacka med något gott pålägg och lite grönsaker till. Melliset äter jag vid datorn. Precis som jag alltid gör i vanliga fall.

Slutjobbat, samt lite reflektion

När arbetsdagen är slut är det dags att fixa middag. I och med det blir det oftast även matlådsfix och lite prepp för morgondagen som jag nämnde ovan. Preppa kaffebryggaren och så. Det som är bra med morgonpromenaden, förutom att den får mig att starta dagen på ett skönt sätt, är att den faktiskt blir av! Förut gick jag på lunchen istället, men det kan ju dyka upp möten under dagen, man kan fastna i ett problem osv och så hinner jag inte ut. Dessutom har jag inte tid att gå lika långt. Då kan jag hamna i att jag inte hinner gå på lunchen och fortsätter skjuta på det till kvällen. Sen när väl arbetsdagen är slut är oftast jag också det. Då är jag hungrig och vill fixa mat och göra kväll. Så inte alltid jag tar mig ut då heller.. Därför fungerar morgonen bäst just nu. Tar jag mig ut på kvällen en stund är det bara en bonus och får att jag känner för det. Annars går jag gärna ut och hänger lite på balkongen och varvar ner efter dagen istället 😊

 

Blkongmys

Kvällsmellis

Sista målet på kvällen blir oftast något lite lättare. Tex yoghurt, kvarg, knäcke, finncrisp eller lite plock av något slag. Det äter jag i soffan och myser lite. Är inte rädd för att äta på kvällen längre som jag var förr. Det är det totala intaget som räknas, inte vilken tid du äter det. För mig är det bra att äta innan jag lägger mig, annars kan jag vakna framåt småtimmarna och ha total soppatorsk och vara hungrig. Då är det svårt att somna om. Så ett jämnt intag av mat under dagen mår jag bäst av. Varannan till var tredje timme äter jag oftast och det brukar landa på 6-7 mål på vardagarna. Kan bli lite färre på helgen eftersom jag då sover längre.

Träningsdagar när jag kör på gymmet

De dagar som jag ska till gymmet får jag ganska många steg ”gratis”, dvs på att gå en station extra till tvärbanan på vägen dit, under själva träningen och sedan likadant på hemvägen. Dessa dagar behöver jag därför inte ta en morgonpromenad egentligen. Ibland skippar jag den och ibland tar jag ändå en lite kortare sväng, bara för att jag mår så bra av det! För att det startar dagen på ett bra sätt och för att hinna få lite energi innan det är dags att starta arbetsdagen.

Solig morgonpromenad i linne

 

Ja, det är lite så jag tänker och agerar kring rörelse och maten 😊

Jag skulle säga att mina rutiner om någonting blivit bättre med hemmajobbandet. Vet inte hur jag ska lyckas hinna få in en långpromenad innan jobbet om jag dessutom skulle behöva göra mig i ordning och ha 45-60 min restid till jobbet. Så inget ont som inte har något gott med sig. När vi väl återgår till det normala får jag komma på en ny strategi 😊

Önskar er en skön helg!

Kram Sophia

Healthier_zoph heter jag på Instagram om ni vill hänga med mig där ❤

 

 

6+

Kommentarer

Du är verkligen en inspiration! Önskar jag hade samma disciplin som du! Stor kram och ha en fin söndag!

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.