Hej!

Idag tänkte jag skriva lite kring hur jag försöker utnyttja den extratid jag får till något positivt. Hur jag har anpassat, gjort om mina dagliga rutiner lite utefter hur läget ser ut, men också utefter vad jag mår bra av.

Mina promenader, mer än ”bara” motion

De ger mig så himla mycket! Förr i tiden promenerade jag endast i syfte att gå ner i vikt och det kändes mest som ett tvång. Idag är det helt annorlunda. Jag promenerar för att jag mår av det, både fysiskt och mentalt. Det är skönt med rörelse nu för tiden! Det är underbart att komma ut i naturen, jag mår bra av dagsljus och frisk luft. Känner mig piggare och gladare av det. En annan positiv sak med att promenera är att jag på sista tiden lidit av mycket inre stress, men medan jag går mår jag MYCKET bättre. Stressen lättar och jag kan släppa tankarna lite och fokusera på min ljudbok och de fina omgivningarna.

Styrketräning på gymmet

Jag trodde aldrig att jag av alla människor skulle säga att jag älskar det, men det gör jag verkligen!
Får väldigt mycket må bra-hormoner av träningen, så jag känner mig både gladare och piggare. Ibland är det lite uppförsbacke innan träningen pga. ovan nämnda stress, men jäklar så mycket bättre jag mår under och efter passet. Ett riktigt bra sätt att få pysa ut allt som är jobbigt och ersätta med bra känslor och tankar. Så träningen gör mig starkare både fysiskt och mentalt! Jag tror att om någonting får en att må bra och är positivt på flera olika sätt är det också lättare att utföra det. Träningen var liksom promenaderna förr endast ett måste i syfte att gå ner i vikt. Idag tränar jag inte alls av den anledningen utan har helt andra mål. Det känns skönt!

Kollage på Sophia i omklädningsrummet på gymmet

Behålla eller skapa nya hälsosamma rutiner

Våra vanliga rutiner är nog för de flesta av oss lite annorlunda i dagsläget. Det gäller att anpassa sig lite så man inte släpper allting som får en att må bra. Tex hitta sätt att hålla i sin träning, rörelse, maten och socialt umgänge. Många av oss sitter hemma nu och då är det lätt att man kanske tappar sina vanliga rutiner som man byggt upp i vardagen. Hur tänker ni kring det? Hur gör ni?

Jag började skriva hur en typisk dag ser ut för mig, men inlägget blir då huuuur långt som helst. Så jag delar upp inlägget ännu en gång. Del 3 kommer vara ”En typiskt dag i Sophias nya vardag” och går in lite mer på när och hur jag äter mina mål och lägger upp dagen 😊 Hoppas ni vill hänga med på den!

Kram Sophia

Ni hittar mig även på Instagram där jag heter Healthier_zoph

 

12+

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg