Ungsbakad avokado med ägg och kassler

Detta har jag sett på instagram ett tag nu och var tvungen att prova.

Ni som följer mig på instagram @detsitterihuvudet har kanske läst att jag under hösten/vintern ska lära mig att äta avokado. Hittills funkar det i sushi och med citronpeppar på. Varma i ugn med dessa kryddor och ägg var dom ju bara bäst. Jag åt tom skalen, dom blev krispiga.

Vad du behöver är följande:

1 mogen stor avokado
1 st ägg
kassler /bacon/skinka/lax
salt och peppar, chilliflakes

Sätt ugnen på 225 °C.
Dela avokadon och ta bort kärnan, skär bort lite i botten så står den stadigare på plåten.

Lägg avokadohalvorna i en ugnsform, eller på bakplåtspapper

Strö över lite salt och peppar och chilliflakes

Gratinera tills ägget stelnat något, ca 15 minuter.

Strö över lite ost och låt osten få färg

(Jag hade bara små avokado så jag gröpte ur dom lite och tog gulan i ena och vitan i andra halvan)

Jag la in 100g kassler när det var 5 min kvar och strödde på lite ost.

33g protein och bra fetter.

Detta kan man ju äta som lunch, middag.(405kcal)  El välja ta bort osten och få ner kcal lite och ta en halva som mellanmål (175kcal) Enkelt och gott. Är di i mosperioden så är det ju perfekt att mosa avokadon och ägget bara efter tillagningen (skippa kassler)

Baribuddyappen

Jag har ju börjat att äta med timern på BariBuddy appen, för att sakta ner mitt tempo igen. 20 minuter ska alla människor äta på för att känna av mättnadskänsla. Hos en del överviktsopererade kan det vara svårt att känna hunger och mättnad, men så småningom brukar dessa signaler komma tillbaka. Du måste tugga maten noggrant eftersom din magsäck inte längre kan bearbeta maten som tidigare. Ta en paus mellan tuggorna Så har ni ej laddat ner denna appen tycker jag absolut att ni ska göra detta. Och lär dig känna hur den nya mättnadskänslan känns.

Kram Sofie

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg