Många frågar hur jag började träna efter operationen och hur jag tränar numera så det tänkte jag berätta lite mer om idag. 

Före operationen tränade jag ca 1-2 gånger per vecka, på löpbandet eller gruppträning på gymmet som t.ex. spinningpass och så. 

Några dagar, tror att det var fem dagar, efter operationen stod jag på löpbandet igen. Med darrig och svag kropp men med en vilja av stål 😉 Jag är en rastlös person, bara tanken på att jag skulle vara sjukskriven i 3 hela veckor fick det att krypa i kroppen… 

 

Första dagarna efter operationen var jag svag och yr. Man ska vara försiktig såklart och alltid följa sin läkares råd! Men jag började vääääldigt lugnt. Det var sakta små steg en kort stund första dagen som sedan snabbt ökades på allt eftersom jag orkade mer. Det blev längre och längre sträckor och snabbare tempo vilket fick mig ännu mer motiverad. Det tillsammans med en stadig viktminskning så tickade det på bra. En allt lättare kropp och mera ork underlättar! Jag har aldrig varit en tjej som har gillat att springa förut men det är jag numera 😀

 

Det blir oftast löpträning för mig även om jag gillar gruppträningspass och gymmet också.  Men det är så enkelt, man bara byter om och drar på sig löparskorna och ger sig ut. Det kan göras när som helst och man behöver inte passa några särskilda tider. Perfekt sätt att få en stund för sig själv och avreagera sig på också! Numera tränar jag helst en stund varje dag men minst 3-4 dagar per vecka när allting rullar på.

För mig med ett liv fyllt med heltidsjobb, 3 barn i åldrarna 6-13 år och ett himla körande hit och dit för deras olika aktiviteter m.m. så passar det mig perfekt att kunna ge mig ut när det kommer en lucka. Hade jag behövt tajma in en viss tid så hade det aldrig blivit av kan jag lova! Jag tänker att det här med gruppträningspass kan komma senare i livet igen. Eller så kör jag det emellanåt också. 

Melle i svarta träningskläder från Adidas och Röhnisch

Vad är knepet? Kör på och gör det bara! Sätt upp mål, ett stort mål och mindre delmål på vägen dit. Tappar du fokus (vilket man gör emellanåt) så se till att ta dig upp på rätt spår så snabbt som möjligt igen. Hitta det just du gillar mest och fundera ut små knep för att inte låta ursäkterna ta över 😉

 

Mitt nästa mål är att köra mitt livs första halvmaraton (2,1 mil) på Göteborgsvarvet i maj nästa år. Skrämmande och spännande på samma gång men sjukt peppande! Jag är anmäld och klar! Vad som kommer efter det får vi se 😀

 

Hej svejs! 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg