Tidig morgontimme sitter jag här och reflekterar över förra veckan och kommer fram till att det inte var en bra matvecka för mig. En klassiker som ständigt bantande är att ha ångest efter storhelger och allt man ätit. Och den här gången trots minimagen.
Det var liksom som att påsken började redan helgen innan. Visst jag har hållit mina tider, ätit protein och ätit alla min 6 mål om dagen men det har definitivt slunkit ner en hel del onyttigheter också. Och dessutom så hade jag en planerad vilovecka från träningen så mina tankar just nu är inte så roliga. Och rädslan om att allt är förstört ligger och gror. Visst jag har ätit bra måltider också och har varit ut och gått en del men det har liksom inte varit någon hejd på mumsandet så jag är ganska besviken på mig själv. Självklart ska man kunna äta allt men inte alltid och jag behöver definitivt inte äta som jag nu gjort. Men det blir ju liksom så ibland och det är i dessa stunder då ångesten hälsar på och tankarna snurrar runt man måste stanna upp och se det för vad det är.

Det är inte lätt när man sitter fast i gamla hjulspår men det går. Som sagt så jobbar jag fortfarande med det och jag har haft min minimage i över två år nu.  Jag har som mål att kunna ha ett avslappnat förhållande till mat och att inte banta igen. Jag vet att jag behöver äta bra mat för att må bra och för att orka träna och utvecklas inom det. Men ibland ramlar man av vagnen helt enkelt och det hjälper definitivt inte att grotta ner sig i det. För en helg är bara en helg, en vecka är en vecka och det gör mig inte till en dålig person om jag ätit ”dåligt”. För i det stora hela så är det en sån liten del av ens liv.
Det när helgen och veckan blir till månader och år som vi har ett problem.

Därför är det bra att ha rutiner, rutiner man återvänder till så snart man kan efter att man t ex. haft en härlig helg med umgänge och mycket mat.
Där fokus ligger på bra mat och kanske motion eller träning. För om man äter regelbundet och väljer bra mat så blir också suget efter onyttig mat mindre. Och i de bra rutinerna finns det också rum för en fika med en kompis, en god middag eller en glass i solen m.m. Förbud har aldrig funkat, inte för mig i alla fall och jag tror vi är fler som känner så.

Så eftersom igår var en röd dag och ledig dag, så kör jag igång veckan idag med bra mat, motion och träning.
Det är åter till ordningen för det står ju inte på förens det är  juni och jag och maken tillsammans med min ena svägerska och svåger ska springa Toughest i Stockholm.
Det är alltså det som är utmaningen jag skrev om i ett tidigare inlägg. Det är alltså ett hinderbanelopp vi ska göra. En bana på 8 km med 40 olika hinder igenom olika terränger. Jag har aldrig gjort något liknade förutom en gång när vi kört på en liknande bana här i närheten men bara som träning och definitiv inte i olika terränger som väntar här. Min man tycker sånt här är kul och har sprungit några olika lopp. Och han tyckte det var en bra en utmaning och ett bra mål att träna till.
Jag försöker se tjusningen i det…hahaha :-S

Men vem vet, jag kanske blir helt såld på det och man vet ju inte förens man provat. Och jag har ju kommit underfund med att jag kan mer än jag tror så det är bara att ösa på. Så nu behöver vi fokusera, äta bra, ut och  springa och köra styrketräning. Så jag försöker lägga förra veckans mumsande bakom mig och bara fokusera framåt nu.

Så om du som jag ätit mycket och det känns jobbigt, återgå till bra rutiner, laga mat och fixa matlådor, ta en promenad m.m.
Men framför allt var snäll mot dig själv!

Då är då och nu är nu.

Ha en underbar vecka!
Kram på Er

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg