Det är 3:e sommaren jag och minimagen haft tillsammans och jag tycker det fungerat mycket bra.
Jag är så tacksam för den!
Men ibland undrar jag om jag töjt ut magsäcken igen då det känns som att jag kan äta ganska mycket.
Men det beror ju helt på vad jag äter, hur mycket jag ätit tidigare och hur fort jag äter. Det är ju som sagt 2,5 år sedan jag gjorde min operation och det är inte så konstigt att jag kan äta mer än vad jag kunder första tiden. Men det känns ändå konstig och rädslan finns där än att man ”förstört” minimagen.
Som jag skrev i förra inlägget så har jag slappnat av med maten och träningen. Visst vi har tränat och sprungit under sommaren men under veckorna i Spanien så blev det inte alls mycket av det. Vi sprang 4 gånger på 3 veckor och det var olidligt… det var så fuktig luft att det var svårt att andas och när man kom hem så var det som att man sprungit igenom en dusch så svettig var man 😂 Men vi gjorde det och jag fixade det. Det sitter i huvudet, kom ihåg det.

Vad gäller maten så har jag sett till att äta flera gånger om dagen och framför allt sett till att få i mig vätska då det var väldigt varmt.
Vi vet ju att vi behöver prioritera proteinet för att få så bra mättnad som möjligt men det är kolhydraterna som fått mest plats under semestern. Så gott men ack så värdelöst egentligen… Det här vet jag ju redan om men det var något jag reflekterade över några gånger. Att kolhydraterna mättar för stunden men inte långvarigt. Så det bästa vi kan göra för våra kroppar är att välja protein först och tillsätta bra kolhydrater till. Men det var också skönt att vara avslappnad och äta det jag ville. Vardagen och rutinerna vet jag skulle komma när jag var hemma igen.

Och nu väl hemma så såg jag till att direkt fixa bra luncher och mellanmål till min två första jobbdagar. Och vi vill försöka komma in i de bra vanorna så snart vi kan igen men vi bestämde oss för att smyga igång och har under helgen mumsat god mat och annat gott 😋 Men också ätit regelbundet och gjort bra val.
Det är inte tal om någon bantning nu efter allt gott vi ätit i sommar. Utan mer att jag vet att jag och kroppen mår bäst av att äta regelbundet, fokus på proteinet som jag sa för att det mättar bättre och vi kör igång med mer regelbunden träning igen. Och då behöver man mat för att orka.

Jag har försökt att hålla mig borta från vågen så mycket jag kan. Har kollat mina mått någon gång i början av sommaren och ställde mig nog på vågen senast i början av juli. Men jag erkänner, jag vet mycket väl om att minimagen är ett verktyg och om man väljer allt för mycket av det goda allt för mycket så kan det gå uppåt på vågen. Och jag var faktiskt lite rädd nu när jag kom hem att det skulle vara helt åt skogen och att kilona skulle ha rusat iväg men shit… de hade de inte 😮 Jag tackar ödmjukast för det!! 🙏
Men jag tar inget för givet!

Det jag känner nu är att jag skulle behöva lite motivation till att laga ”roligare” mat…har ingen fantasi alls och jag vet inte ens vad jag vill ha.
Sen är det de här med träningen, visst jag kan träna och vet vad jag ska göra men behöver lite förnyelse tror jag.
Så jag får se vad jag hittar på här framöver och just nu håller jag på att testa lite olika nya mellanmål.
Tagit lite inspiration av folk jag följer på Instagram och testar lite varianter av det. Så här så det det ut i helgen när jag radade upp det jag grejade med.

Skulle ni vilja ha recepten sen?
Nu är de ju inte mina men i fall någon av er inte följer dem jag följer på Instagram så kan jag dela med mig av dem 🙂

Jag kanske gör en satsning att toppa formen lite i höst och det kan göra att det blir lite striktare med maten men jag kommer inte kunna vara för strikt för det vet jag inte funkar. Så jag säger det igen, Balans, Inga förbud och Bra val och njutning kan gå ihop.

Ha en fortsatt bra vecka! 😘

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

Vanor
Maria
0 26 september 2022

Vanor

Hej Veckorna rullar på, vi lämnar snart september bakom oss och jag vet inte riktigt vart tiden tog vägen. Eller jo...