Hej på er! Sovit gott?

Nu har vi ätit antiinflammatorisk kost i en dryg vecka. Inte 100% som jag har berättat om här och här. Men nästan. Knappt något vete eller socker. Inget rött kött alls. Och massor utav bra saker såsom kål, lök, nötter, gurkmeja, ingefära, quinoa, fisk och olivolja. Det svåra var faktiskt mellanmålen och frukostarna, eftersom det är så olikt det som min man annars brukar äta (smörgås). Men det gick ändå bättre än väntat.

Luncher och middagar var lättare. Inte helt olik den mat vi annars äter. Men inget rött kött alls alltså.

Luncher

Lunch på vardagar är oftast rester från gårdagens middag för oss båda två. Men i helgen gjorde jag omelett en gång, med kalkon, salladslök, lite ost och tomat.

Middagar

Många goda middagar ha jag gjort! Bönpasta med valnötssås. Gisses vad gott. Ser inte så gott ut och låte härligt talat inte så gott. Men så gott det var. Och riktigt snabbt att göra. Jag använde mig av detta receptet.

En fantastisk middag var denna:

Torsk med spenat i vitvinssås, grönkålschips och quinoa.

Gjorde hel kyckling i ugnen med brunsås och ugnsrostad brysselkål och jordärtskocka! mums alltså…

I lördags åt vi falafel, visserligen färdigköpta sådana! Men jag rullade ihop dem själva med sallad, rådkål, persilja, tomat, rödlök, srirachasås och vitlök-toum gjord på äggvita. Älskar den såsen! Gjorde den utifrån detta recept från Zeina.

Vi hade vetebröd till, så där har ni ett undantag från kosten. Men livet består av balans, det vet ni ju!

En annan mycket god middag var denna:

Lax i citronsås med ugnsrostad Pak Choi och sallad. Makens är den med tomat och valnötter. Jag gillar inte valnötter (men älskade konstigt nog valnötssåsen!) och jag fick fetaost på min tallrik. Ser det inte gott ut?

Maken hälsar att har upplever faktiskt att hans smärta är mindre nu sedan dessa två veckor startades. Vi har ju inte varit helt konsekventa, men han märker som sagt ändå en bättring. Låter ju underbart, eller hur?

Är ni sugna på att prova något av dessa måltiderna? Hoja gärna om vad ni tycker verkar godast, och vad ni önskar mer tips på!

Kram och mer uppdatering om fler middagar med antiinflammatorisk kost kommer nästa vecka, jag lovar!

Louise

Ps. om ni gillar inlägget, tryck gärna på lilla ♥ här nere!

7+

Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.