Hej på er! Söndag och hemmahäng-helg! Har ni det bra? Vad gör ni denna helg? Jag har haft en riktigt hemmahäng-helg med min fina familj bestående av man och två barn och en tussig katt.

Fått frågan på Instagram om jag någonsin gör ”fel”? Så klart jag gör!

Jag är, som ni vet, noga med mina regler efter Sleeven och vill tro att det är därför jag fortfarande är minus 45 kg på vågen, sedan Sleeven för 2,5 år sedan. Men så klart gör jag undantag. Men det är egentligen inte att göra ”fel” tycker jag. Fel är också väldigt rätt ibland. Men för min egen del var det fler undantag än regler i mitt liv innan Sleeven Känner ni igen er?

Det är ju egentligen det man gör 6 dagar av 7 som spelar roll. Man blir INTE tjock av att äta massa tårta på sin födelsedag! Men äter man bra varje måndag och halva tisdagen och sedan spårar det ut till onsdagen igen.. Då blir det ju ingen viktnedgång av det, om man nu vill det. Detta är jag MYCKET väl medveten om… Som jag hållit på i mitt liv.

Och jag trodde ärligt talat inte att jag åt så fel förr. Tänkte att jag åt nyttigt för det mesta och inte så mycket skräp. Men efter Sleeven har jag insett ett och annat. Insett att jag åt väldigt stora portioner. Åt mellan måltiderna i princip hela tiden. Åt lite fel hela tiden. Inte jätteilla kosthållning men lite för sött och lite för fett och lite för mycket. HELA TIDEN! Och då blir det plus på vågen!

Nu är det liksom tvärtom. Jag äter ”rätt” nästan hela tiden och då händer absolut ingenting på vågen om jag gör lite ”fel” ibland.

Vad gör jag för fel då?

Jag småäter lite grann ibland. Och ibland är cirka 1-2 ggr per månad. Att jag alltså äter en kaka när det inte är mellanmål eller lite smakbitar när jag lagar mat. Eller snacks till drinken trots att det inte är mellanmålsdags.

ett glas rött vin med en liten skål med ostbågar

Jag äter också tokiga måltider någon gång då och då. Chips till middag har hänt. Middagar utan en tillstymmelse av en proteinmolekyl som t ex smörgås med smör och Nutella. Eller vin och nötter som blir det enda mellanmålet (ganska ofta på en fredag :-)) eller något liknande.

Dricker till maten

Det har jag berättat om förr. Att jag tillåter mig vissa undantag. Vatten eller annan dryck dricker jag aldrig längre till maten. Vet faktiskt inte om det hänt en enda gång på 2,5 år… tror inte det. MEN jag dricker kaffe till mellanmål. Och jag dricker vin till mat på helgen. I båda avseende så dricker jag nog 80% av drycken innan maten och bara några klunkar till själva maten, men ändå.

Knäckebröd med tonfiskröra och en kopp kaffe på en mönstrad duk

Ja mina vänner. Det är nog det. Jag är tråkigt nog ganska ”duktig” och jäkligt stolt över mig själv pga det. Jag är duktig i många avseende med med min kropp och mat har jag aldrig känt mig duktig, så därför har jag inga problem med att erkänna mig duktig nu för tiden 🙂

Duktig är jag dock inte på träning, det vet ni. MEN det är ok. Jag har inget som helst dåligt samvete för det. Tänker att jag kommer ta tag i det någon dag. Men just nu vill jag inte. Måste vara lite dålig också. Trivs med det faktiskt…

Ok.. Vad är ni bra på och mindre bra på ? Shoot!

Kram och hej!

Louise

19+

Kommentarer

Det jag är mindre bra på är att äta långsamt.
Provade att ställa timern i Baribuddy-appen i början men det blev jag bara stressad av. Jag försöker verkligen att äta långsamt men det ett ”Mission Impoosible”. Fast lite bättre har det blivit.
Det jag däremot lyckats bättre med är träningen.
Jag tränar nu 4 gånger i veckan med styrketräning och cardio träning. Känns så bra.

0

Jag håller med, jag är dålig på att äta långsamt men verkar hantera det rätt bra. Bra med mycket träning, där ligger jag i lä 🙂 tack för att du kommenterar!
kram
Louise

0

Jag är mindre bra på träning periodvis (men har perioder då det funkar). Fast promenerar ca 30 min per dag.

Jag är mindre bra på att inte småäta. Äter fortfarande för mycket sötsaker. Dricker ibland till maten. Dricker ibland juice och oboy. Dricker för lite vatten. Men dricker aldrig alkohol ( tycker inte om smaken).

Märker jag att vågen pekar uppåt (dvs går utanför de intervaller som jag tycker är okk) så tänker jag lite extra på vad jag äter o dricker. Funkar bäst på vardagar, sämre på kvällar o helger (precis som före op).
Har tappat 43 kg, op. Juni 2018.

0

Har du aldrig tränat? Inte heller direkt efter op? Tyckte jag läste ngt om nån promenad nån gång. ☺️
Jag försöker gå lite, men har hälsporre och får så himla ont. Nån annan träning vet jag inte hur jag ska få till, och särskilt intresserad är jag inte heller. Får sjukt dåligt samvete för detta dock, det är ju nu jag borde för att hjälpa viktnedgången på traven.
Kanske kan jag börja cykla till mitt nya jobb snart iaf (ja, jag fick det ☺️).

0

Grattis! Grymt jobbat!
Ja träning och jag… jag har provat det mesta men det fastnar liksom inte.. löptränade regelbundet för 2 år sedan ett tag sedan gav jag upp. Hopprep, promenader, simning… detta är mitt enda aber…
Stor kram
L

0

Hej jag gjorde min sleeve op för 7,5 vecka sen så allt känns fortfarande nytt. Att äta känns fortfarande lätt obehagligt i magen som blir full utan någon direkt mättnadskänsla. Äter helt klart för fort men hatar när varmrätten blir kall. Har svår att vänja mig av att dricka när jag äter, blir ju så törstig och får betala för det i form av överfullkänsla i 30 minuter, då gäller det att inte lägga sig ner för då är det kört. Så att inte dricka jobbar jag hårt på. Började träna för 3 veckor sedan 2-3 gånger i veckan på vibrationsgym. En snäll motionsform med mkt nytta som jag tänker är en bra uppstart innan jag går på den mer intensiva träningen 🙂

0

Jag vet precis hur det känns, men det blir lättare, jag lovar!
Bra jobbat! Stor kram
Louise

0

Hej fina kollega!☀️
Är nu i mål men går fortf ner. -2 kg ytterligare. Försöker stoppa upp.
Äter exakt som du!😊 Med dryck och ibland småplock melllan måltider. Dock aldrig haft chips till middag, ännu.😂
Tack för inspiration! 💕
Kram Maria

0

Heeej! Bra jobbat, grattis! Öka upp med olja smör, Oliver etc så kanske vikten stannar av. Skönt att man inte är ensam… chips till middag är inte fel.. ibland 😉
Stor kram
L

0

Fint inlägg <3
Jag skulle säga att jag är duktig på plannering, prepp, äta regelbundet och långsamt. Även bra på att äta FÖR MIG rätt saker. Det är jag är sämre på är att inte dricka till maten.Jag drciker kaffe till frukost, vin till maten på helgen. Dock inte till vardags med vaten till lunch tex. Samtidigt tycker jag inte detta är så fel för MIG, då det inte triggar att äta mer. Men alla är vi olika. Kram Sophia

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.