Goddag i stugorna! Vad gör ni idag?

Idag är jag hemma med en ytterst lite förkyld pojke. Men vi följer ju så klart rekommendationerna och stannar hemma. Det blir dock liiite jobb hemifrån också. På gott och ont kan jag göra så.

Idag fick jag en fråga på Instagram.

”Hur lägger du upp dina måltider under dagen?”

Och så tänkt jag direkt: Ok, jag gör ett blogginlägg av det. Det är lättare här, där man kan lätt skriva lite längre.

Huvudregeln

Jag väljer ganska slaviskt de regler jag fick av min klinik efter operationen. Ni kan läsa mer om dem här. Men den allra viktigaste regeln för mig är just att äta var tredje timme. Då äter jag lagom mycket, håller mig bra till nästa måltid och mår allra bäst. Så ofta blir dagens måltider utifrån mitt allra första mål på dagen.

Men ofta så följer jag samma mönster. Lite annorlunda på lediga dagar men ändå…

Kl 06.30

Äter första gången på dagen. Först dricker jag alltid kaffe. Och sedan: Varannan dag är det Movicol utrört i vatten och sedan utblandat med citronfil. Inte så mycket näring men jag blir helt mätt på det, så jag klarar inte äta mer. Varannan dag blir det istället någon liten bit smörgås eller ett finncrisp. Inte så mycket alltså. Men jag orkar inte mer så tidigt på morgonen.

kl 9.30

Fika på jobbet. Alltid kaffe. Och ett knäckebröd med smör och ost. Ibland marmelad. Ibland gurka eller tomat.

Kl 12.30

Lunch. Alltid medhavd mat från hemmet. Packar ofta i mina smarta glasburkar. Då vet jag att det blir bra storlek på maten. Men försöker känna efter så jag blir lagom mätt. Slutar äta så fort jag är mätt. En enda tugga för mycket kan ge ett illamående och magont som inte är behagligt.

Kl 15-16

Ja mitt på eftermiddagen är det dags för mitt em-mål. Men ibland glömmer jag. Dricker ofta kaffe vid kl 14 och sedan blir jag inte så hungrig. Jag har börjat fundera på att göra smoothie och fördela det i små flaskor så att jag har en sådan varje dag till eftermiddagen. Men i nuläget är det ofta en liten burk av kesofrutti. Eller kvarg med tillbehör på. Eller lite äggröra. Ibland skinka/grönsaker/mozzarella/oliver eller liknande. Men det kan jag ju inte så lätt äta i bilen hem 🙂

För det är faktiskt ofta så det blir. Jag glömmer mellanmålet och kommer på det när det börjar bli dags att köra hem. Har ofta mycket att göra på jobbet på em och glömmer lätt… Så smoothie kan nog bli ett bra mål till mig på eftermiddagarna. Återkommer om det när jag provat!

Middag

brukar bli någonstans kring 18. Alltid lagad mat hemma. Ja inte alltid så klart. Men oftast i vardagen. Den äter vi tillsammans köket eller i soffan framför TV:n. Inte så lämpligt kanske men det funkar för oss. Barnen är trötta och lite TV gör att de äter bra. Och även jag faktiskt. Då äter jag bra och långsamt. Så, så får det bli ibland!

Kvällsmål kring 21

Ja detta är mitt favoritmål på dagen. Kan ibland längta efter det redan på eftermiddagen :-). Ofta en smörgås med goda pålägg. Eller plockmat av något slag. Mums alltså. Ofta intagen i sängen med min man. Efter läggning av barn, städning av kök, förberedelse inför morgondagen osv…Då är det skönt att hoppa upp i vår säng, höja huvud- och fotänden på sängen och så tittar vi på någon film tillsammans och äter fika.

Ja det är så jag äter på en vardag. På lediga dagar är det lite annorlunda, så klart. Men ändå inte stor skillnad. Första tidiga målet brukar utebli. Så första målet blir en lite matigare frukost kring kl 9. Ägg och macka. Och ofta ett litet onyttigare mellanmål på eftermiddagen, än på vardagar. Grundar alltid med något bättre såsom ostbitar, oliver eller något liknande. Men kanske också en kaka. Eller lite nötter? Chips till ett glas vin? Ja en lördag brukar det bli lite så. Men ändå ungefär såsom beskrivet ovan.

Räkna timmar

Ja så gör jag ofta. Alltså att när jag äter något, så tänker jag ut vad klockan ska vara när det är dags att äta nästa gång. Kanske blev lunchen en ledig dag försenad, så att jag tar ett extra mellanmål. Och så räknar jag ut när det blir lämpligt att äta nästa gång. Ibland blir det 2,5 timme och ibland sträcker sig pauserna till 4 timmar. Men försöker hålla ungefär tre timmar emellan alltsom oftast.

Ja där har ni det. Så jag brukar tänka och planera mina matdagar. Mycket planering och förberedelser blir det. Varje dag, varje vecka.. men det visste jag när jag gav mig ut på denna resa. Och jag kommer aldrig sluta. För då kan jag ge mig tusan på att jag skulle gå upp i vikt igen.

Så det är faktiskt något väldigt viktigt. Vill man göra en Sleeve eller Gastric Bypass så ska man vara beredd på detta!

Men jag ska vara ärlig, jag älskar det. Älskar mitt inrutade matliv, som jag numer 3 år efter operationen, kan göra små avsteg ifrån. Älskar vardag och rutiner. Då mår magen OCH jag som allra bäst! Lovar!

ha en riktigt fin dag!

Kram Louise

 

8+

Kommentarer

Förstår nu varför jag inte gått ner så himla mycket efter min sleeve, är hungrig och har absolut inga problem att överäta. Mår typ aldrig illa av att äta för mycket. Suck.

0

Ja tyvärr är det ju olika 😔😔 men du.. har du provat att verkligen proteinfokusera. Att äta mest protein? Det mättar så himla bra! Och var noga m tre timmar emellan?
Jobbigt alltså…😢
Kram Louise

0

Hej,
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Du skrev i ett tidigare inlägg att du testat Cilaxoral och Lacrofarm … men vad är skillnaden på dessa jämfört med Movicol? Varför har du just fortsatt med Movicol? Var inte Cilaxoral bra?
Tack på förhand 🙂

0

Cilaxoraldroppar är laxerande och kan skada tarmfunktionen om man använder det mer än tillfälligt. Alltså akut någon gång då och då är det ingen fara, precis som microlax eller klyx men man ska inte ta det regelbundet. Movicol och inolaxol är inte farligt eller beroendeframkallande om man använder det regelbundet. Det fungerar så att det drar in vätska i tarmen. Så det är därför jag använder movicol. Kram och lycka till, det är ett tråkigt bekymmer det här!
Louise

0

Alltid lika trevligt att följa din resa. Mycket mat nyttigt tar jag med mig. Min resa börjar imorgon, spänd och nervös föstås men det ska nog gå bra.

0

Åh Helene! Jag är så glad för din skull! Vad spännande! Hör av dig om det är något! Hur mår du nu?
Kram Louise

0

Hejsan
Som sagt tidigare började jag min resa i onsdags, första dygnet var inte så roligt, illamående och ett stopp att inte få ner någon vätska, men nu rullar det på ganska så bra. Otroligt trött på em och tar gärna en tupplur, inte vanligt för att vara mig. Blir bättre och bättre för varje dag. Skön känsla./Helene

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.