Nu har vi ätit antiinflammatorisk kost i drygt två veckor. Och maken hälsar att det är skillnad. Han har mindre ont och det känns som om det fungerar. Totalt uteslutande av socker, rött kött och mejeriprodukter är ej aktuellt hos oss men en kraftig minskning är verkligen genomförbart och det kommer vi fortsätta med. De mejeriprodukter jag använt är oftast soja- eller havrebaserade.

Denna veckans middagar bjuder jag på här!

Vi åt en suuupergod rätt som jag skulle kunna äta nästan varje dag. Stekt lax med gräddkokt spets- och svartkål.

Gjorde en potatis- och jordärtskockssoppa med en varm macka till. Bröd (vete) är inte en del av antiinflammatorisk kost men lite undantag hade vi!

På helgen hade vi en liten lyxig buffe, jag och maken. Moules Marinére, ostron och massa gott plock. Barnen fick äta egen mat (fiskpinnar:-)) vid TVn och vi hade lite date-night i köket själva. mmm…

En kväll tog vi resterna av soppan och hade finncrisp med sallad och skagenröra till. Gör ofta så, lagar mer än vad som går åt, så jag slipper laga nya mat varje dag! Gör ni också så?

Även kålen åt vi igen. Men den hade vi faktiskt inte rester av. Men den var så innerligt god, att jag gjorde en omgång till. Denna gången med färdiga kycklingspett från frysen (de köper jag på Willys i frysdisken)

Frukost och mellanmål

Gjorde en misslyckad men ack så god chia”pudding” på havremjölk. Men den stelnade inte. Har det hänt er? Jag vet inte varför. Annars brukar jag göra den på vanlig ko-mjölk och lite kvarg. Denna gången bara på havremjölk. Det ska ju fungera? Men den blev helt rinning. Men, som sagt, ändå god.

Bakade ett bröd också. Ett filmjölksbröd, visserligen med vete och råg. Men mest råg och så massa frö.

Gjorde lite oliver, ost och kalkon i en burk som mellanmål till jobbet en dag.

Och det mest magiska denna veckan var min Bakade Gröt som jag gjorde igår. Oj oj oj. Så innerligt god. Denna gjorde jag på helt vanlig mjölk och grädde men ta absolut tex havreprodukter för en ännu mer antiinflammatorisk version!

Alltså ni kan nog inte förstå hur god denna var. Så lätt och matig på samma gång. Lade sig som bomull i minimagen. Just morgonen är det extra viktigt för mig med bra, snäll mat. Och detta var verkligen perfekt! Om ni ska prova EN sak som jag presenterar så blir det denna gröt!

SÅ! Detta var det sista inlägget om min antiinflammatorisk kost. Vi kommer, som sagt, fortsätta äta så här. Men min blogg ska fokusera på minimage-mat och mitt liv. Så om ni vill prova sådan här kost så varsågoda. Och ställ frågor så klart! Och här får ni lite fler bilder på middagar vi tidigare ätit men som också räknas som bra antiinflammatorisk kost!

Kram på er!
Louise

2+

Kommentarer

Det ser så himla gott ut alltihopa 🙂 Du presenterar allting väldigt tilltalande dessutom! 😉 Tack för att du delar, alltid kul med nya uppslag för mat. Kul att variera sin kost.
Kram Sophia

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.