Hej! Läste ni massa tips på mellanmål igår? Förutom kvarg med grönsaker och plocktallrik så brukar jag även göra kesofrutti, smoothie eller små-rester som mellanmål. Mina mellanmål äter jag kl 9.30, 15 och 21. Ibland byter vissa mål plats. Som idag, tex när jag är hemma, halvkrasslig, så kände jag mig riktigt hungrig klockan 11 (hade ätit en gång tidigare idag: kl 8) så då blev lunch då, så blir det istället mellanmål vid 14. Men jag försöker alltid hålla min 3-timmarsregel. Liiite svårare när man är sjuk, ska berätta mer om det senare i veckan!

Kesofrutti

Som jag skrev igår, så har jag aldrig riktigt gillar just kvarg med frukt/bär som många andra verkar gilla. Men kesofrutti är himla gott. Man kan göra det lite som man vill. Principen är keso blandat med något annat så att det blir lite sötare i smaken. Nu för tiden kan man ju köpa Keso Vanilj så i princip man kan bara köra med den rakt upp och ner. Men jag gillar att blanda min egen. Här kan ni läsa om hur jag brukar blanda ihop den bästa kombon!

Och ”fruttin” i Kesofruttin blir någon slags bär oftast. Någon gång har jag kokt ihop lite bär själv med pyttelite socker och vatten. Ibland färska bär tex blåbär eller hallon. Det blir så himla gott och så enkelt att göra mycket av och ha till hela veckans mellanmål! Bra tips!

Smoothie

Ja jag har både hat och kärlek till smoothie. Men just nu lite mer kärlek 🙂 Hur känner ni för smoothie? De som gjort en operation håller nog ofta med om att det är svårt att älska smoothie första tiden efter en operation. Man är liksom lite mätt på det efter flera veckors flytkost, både före och efter operationen.

Men efter ett tag så fick jag upp ögonen för det igen. Och jag gillar att mixa den med mango, istället för banan. Kolla recept här!

Det smarta med smoothie är att det är lätt att göra mycket av den också, och spara till några dagar framåt. Och gör man den då banan-fri så blir den inte då så där brun och läbbig som den annars kan bli. Det är också det allra lättaste mellanmålet att ta med på resa, tycker jag. Och de där stunderna när man är alldeles för hungrig. Kanske har en utflykt dragit ut på tiden och men kommer hem på tok för sent. Och man känner att kroppen VERKLIGEN behöver något NU!

Då är smoothie så bra, tycker jag! Och du kan variera det så mycket. Fastna inte bara i bär-smak, som man lätt brukar. Även jordnötssmör är så gott (och bra proteinkälla!) Eller kanel. Äppelmos. Kaffesmak med kardemumma. Det finns inga begränsningar!

Glas med ljusbrun smoothie och svartvitt sugrör

Rester till mellanmål?

Ja så blir det ofta för mig. Just de där små resterna som egentligen är för små för att bli en riktig måltid. Men perfekt på eftermiddagen till exempel. Ett halv kokt ägg med lite skinka? Lite överbliven köttfärssås med några gurkstavar. Rester från en restaurang på kvällen kan bli ett perfekt kvällsmål. Några stackars köttbullar och en korv (som ser misstänksam märklig ut ser jag nu 🙂 hahah)

Två små burkar med köttbulle- och korvrester

Ja där har ni massa mellanmål! Vad är ert bästa mellanmål efter en överviktsoperation?

kram och ta hand om er!
Louise

 

3+

Kommentarer

Tack för massa bra tips på mellisar! 🙏
Här blir de en del fruktsallad eller bara melon tärningar med yoghurtkvarg! Finncrisp med goda pålägg! Bananpannkakor är gott till mellis! Försökt med kesofrutti men inget fan av de! 🙈 Ganska ny med min minimage så en del o lära sig än 🥰 !

0

Ja bananpannkakor är ju suuuper, det har jag glömt. Det måste jag börja med igen! Tack för att du kommenterar. Och ge Kesofrutti en chens till, kanske med mitt recept?
kram på dig
Louise

0

Hej Louise,
Nu fick jag sååååå mycket bra tips på goda och smarriga mellanmål….varmt tack, det behöver jag. Ska genast inhandla lite goda charkuterier imorgon och lite annat gott som du tipsade om. Mycket handlar ju om att förbereda och ha det klart när magen kallar😊. Försöker ha mina fasta tider, märker att magen mår bäst då. Går stadigt nedåt, inget raketfart men det är jag glad för….vill inte ”rasa” i vikt där varken huvudet eller huden hänger med. Kroppen får bestämma och nu vill den ha det såhär😊. Tack Louise för lite tips och trix, värdefullt att få det från någon som haft minimage ett längre tag. Heja dig!
Kram från Jenny i Växjö

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.