Hej på er!

Idag tänkte jag ta upp lite om hur min graviditet har påverkat mitt matintag och matvanor. I måndags gick jag in i vecka 23 och börjar verkligen må så mycket bättre än vad jag tidigare gjort! Dock finns det fortfarande saker som jag tycker är lite problematiskt, såsom exempelvis matintag och matrutiner.

I mitt förra inlägg berättade jag om mina första veckor, där jag bland annat hade problem med kräkningar och illamående. Mitt matintag började då bli riktigt dåligt på grund utav detta, och jag kastades helt av banan med alls vad rutiner innebär. Rostade mackor (typ fiberrost) med leverpastej och saltgurka var liksom det som fungerade då, och jag åt gärna inte såsig mat eller sånt som jag anser är ”tyngre proteiner” som till exempel kyckling, kött osv. Kvarg/yoghurt föll mig inte i smaken och inte heller ägg. Däremot: GLASS! Herregud alltså. Min glassperiod kom strax efter mack-perioden. Det skulle gärna vara piggelin eller sandwich. Gärna en per dag. Minst. Konstigt nog gick jag inte upp i vikt här, snarare ner. Men jag åt ju heller inte speciellt mycket under dagen annars. Detta begär försvann efter 2-3 veckor, men sen kom mitt begär på frukt och tomater. Äpplen, kiwi, mango, jordgubbar och melon. Detta sitter fortfarande kvar! Givetvis tar jag någon glass fortfarande, men inte alls samma som under de tre veckorna när mitt begär endast handlade om glass. Sen har jag senaste 3 veckorna vaknat på natten och varit FRUKTANSVÄRT hungrig. Jag brukar vanligtvis aldrig känna någon hunger, så för mig är detta hemskt. Är det någon gravid läsare som upplevt samma?

På tal om viktuppgång också. Detta har skrämt mig något så fruktansvärt. Under de första 10 veckorna gick jag ner nästan tre kilo, men nu börjar vikten ticka uppåt. Efter att ha varit på mitt 1 års-kontroll i Torsby, där jag opererades, så konstaterades det att jag (från min lägsta vikt) gått upp 1,7 kg. Men nu, när jag är i vecka 23, så har jag gått upp totalt 5 kg. Både barnmorskan och sjuksköterskan i Torsby sa att jag ska sluta tänka på allt som har med viktnedgång att göra nu under graviditeten. Men det är så svårt! De sa att jag skulle se det som att ”jag pausar den i cirka ett år för att sedan ta upp den igen när barnet är ute”, och det är ju så. Det växer ju en människa i mig, och en graviditet utan fettuppgång väger ju massa kilo den också. Även om jag mest sannolikt lagt på mig fett också. Och vätska. Men, som sagt jag skapar en ny människa – DET ÄR OKEJ!!!

Så, hur ska man tänka kring mat och intag under en graviditet när man är magsäcksopererad? Att frossa i glass kanske inte är optimalt hela graviditeten, haha. Jag har valt att ställa lite frågor till Joanna som är dietist och jobbar på Baricol, hoppas dessa frågor och svar kan hjälpa andra lika mycket som det kan hjälpa mig!

  • Hur många gånger per dag ska man äta när man är magsäcksopererad och gravid?

”Det är inidividuellt. Det beror helt på vad man äter och hur portionerna ser ut vid varje tillfälle. Ett riktmärke kan vara 3 huvudmål och 2 eller flera, mellanmål”

  • Vad är extra viktigt att försöka få i sig under sin graviditet?

”Sina vitaminer och mineraler!! Håll koll på värdena hos mödravården! I matväg är de bra att välja mat rik på järn. Proteinrika livsmedel innehåller järn (se exempel längre nedan). Järnbrist är vanligs hos viktopererade och risken blir ännu större när man är gravid. Folsyra som finns i linser, bönor, frukt, bär grönsaker med mera! Gärna fet fisk som lax och D-vitaminberikade produkter. Tänk såhär: ät proteinrikt och färgglatt så brukar de flesta näringsämnen vara representerade!”

  • Enligt rekommendationer ifrån Livsmedelsverket så ska man äta månad 1-3 en frukt extra, månad 4-6 ett matigt mellanmål extra + en frukt och månad 7-9 två matiga mellanmål extra och en frukt. Detta kan jag tänka mig att många, inklusive jag själv, tycka är problematiskt då man kanske redan kämpar med de mål man ska få i sig ”vanligtvis”. Hur ska man tänka kring detta?

”Detta är generella riktlinjer och inget facit. Det man vill säga med detta är att man ofta behöver lite extra energi när man är gravid. Ibland gör detta sig självt i och med att portionerna kanske blir lite större. Precis som riktlinjerna från SLV säger att man ska äta lite mer, kan man också se detta som att det inte är så mycket mer, då det också finns de som släpper allt och ”äter för två”. Följ viktutvecklingen hos mödravården, om man behöver extra energi kan man, om det är svårt att äta dricka sina kalorier eller ta lite raps- eller olivolja på sina grönsaker eller komplettera frukten med nötter eller frön (som också ger mycket kalorier på lite mängd).”

  • Om man vaknar på natten och är hungrig, vad kan man äta då som är enkelt och lätt? Och ska man äta på natten?

”Om man vaknar på natten och är hungrig skulle jag säga att det beror på att man ätit för lite under dagen, eller att man börjat äta på natten så att det skapar ett sug/behov av detta. Är det vid enstaka tillfälle skulle jag rekommendera att välja något som inte höjer blodsockret så mycket som ägg, nötter, en ost- eller skinkbit. Annars stärka upp intaget under dagen.”

 

Hoppas ni mår bra allihopa! Vi hörs snart igen! Och just det! JAG VÄNTAR EN LITEN POJK 😍🙌🏼❤️

/Jasmine

13+

Kommentarer

Grattis till pojken 💙 . Har du gått upp i vikt mycket efter graviditet eller ? Om ja hur många kilo ?

0

Hej. Grattis till bebben.
Jag är ny här och undrar om du skulle vilja svara på lite frågor om vikt, hypo och o.p? Har så sjukt mycket funderingar..

0

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fler inlägg

This error message is only visible to WordPress admins

Error: API requests are being delayed. New posts will not be retrieved for at least 5 minutes.

There may be an issue with the Instagram access token that you are using. Your server might also be unable to connect to Instagram at this time.

Click here to troubleshoot.